Un any sense trepitjar el Camp Nou: la dura travessa de l’Espai d’Animació

Víctor Salgado

REPORTATGES 18 de març 2021 - Confederació Mundial de Penyes

Els seus membres viuen amb consternació la impossibilitat de animar l’equip en directe, però, tal com la resta de l’afició, esperen amb ànsia el seu retorn a la grada

El dissabte 7 de març de 2020, el Barça guanyava la Real Sociedad per 1-0 davant de més de 77.000 espectadors al Camp Nou. Més d'un any després, la imatge no s'ha tornat a repetir. Amb el decret de l'estat d'alarma i el confinament domiciliari, tota l'activitat es va parar, i quan va tornar l'esport de competició ho va fer sense públic en les graderies; una situació que continua vigent avui dia.

Un dels grups que va assistir a aquell partit –com ho fa en tots, de forma incondicional– és la Penya Almogàvers, de la Federació del Barcelonès Oest, que és una de les integrants de l’Espai d’Animació. D'entre tota l'afició barcelonista que està patint les circumstàncies actuals, ells són, sens dubte, dels més afectats. “Per a nosaltres va ser un partit més a nivell de preparació i animació durant els 90 minuts, però ja es respirava un ambient una mica enrarit, ja que es començava a parlar d'evitar grans esdeveniments o aglomeracions. El que ningú podia preveure és que un any després seguiríem així”, asseguren des de la penya.

Des de la distància

Frustració i consternació són dues de les paraules que la Penya Almogàvers usa per a descriure el seu estat d'ànim durant tot aquest temps. D'una banda, per la impossibilitat d'ajudar a l'equip in situ: “Fa molta ràbia no haver pogut ser-hi en els partits importants, sobretot en algunes derrotes doloroses que, amb les graderies plenes, sens dubte haguessin tingut un altre desenllaç”. D’altra banda, a nivell personal: “Els nostres membres viuen el futbol i el Barça de manera passional i col·lectiva, és una cosa que ens abstreu de la nostra vida quotidiana; si hem de veure els partits separats i per la televisió, això perd tot el sentit”.

A més, el caràcter transversal i dispers geogràficament dels grups del Espai d’Animació (Nostra Ensenya, Supporters Barça i Front 532, a més dels Almogàvers) és un obstacle més per a organitzar trobades, encara que fos en grups reduïts: “La nostra ‘seu’ és el Camp Nou, és on es concentra tota la nostra acció”, expliquen.

Motivació intacta

Malgrat el moment difícil que travessen, els grups de l’Espai d’Animació ja pensen en el dia en què podran tornar a trepitjar el Gol Nord del Camp Nou: “És probable que haguem d'adaptar-nos a restriccions d'aforament i distàncies de seguretat, però les ganes acumulades de tornar a animar l'equip en directe no ens les traurà res ni ningú. Quan sapiguem la data, quedarà marcada a la nostra ment i segur que acabarem muntant una cosa especial perquè sigui un dia que tots recordem”.