‘Temps de Foscor’: segona part de les conferències Barça i Catalunya

Salva Torres, Frederic Porta i Xavier Gamper condueixen les conferències "Barça i Catalunya". / Sara Gordon

NOTÍCIES 27 de maig 2021 - Confederació Mundial de Penyes

Després de l’èxit de la primera part, aquesta nova xerrada conduïda per Salva Torres, Frederic Porta i Xavier Gamper exposa els fets que van marcar la tortuosa historia del Club entre 1936 i 1952

Una de les activitats culturals de la Confederació Mundial de Penyes que ha tingut més èxit entre les federacions i penyes és la conferència ‘Barça i Catalunya’. Comandada pel vicepresident primer de la Confederació, Salva Torres, i el periodista Frederic Porta, al costat del valuós testimoni de Xavier Gamper, nét del fundador del Club, aquesta xerrada busca apropar als penyistes els orígens del FC Barcelona i també de la seva estreta relació amb Catalunya. Ara, els mateixos protagonistes presenten la segona part d'aquest cicle sota el títol "Barça i Catalunya: Temps de Foscor", que se centra en una de les etapes més complicades de la història del Club blaugrana.

El punt de partida de la conferència és l'arrencada de la Guerra Civil espanyola, el 1936, un conflicte que va colpejar amb contundència el FC Barcelona; tant als seus directius, com als seus jugadors. L'exili o fins i tot les baixes a causa de la pròpia guerra van deixar el Club molt tocat. L'inici del franquisme, el 1939, tampoc augurava res de bo per a una entitat tan lligada al catalanisme polític. En aquest sentit, la conferència explica la influència de la dictadura franquista en el sí del Barça, i també relata alguns dels fets de caire social o polític en què es va veure implicat el Club.

Camí de les ‘Cinc Copes’

Encara que els anys compresos dins de la conferència "Barça i Catalunya: Temps de Foscor" van ser especialment complicats per al barcelonisme, també van conduir cap a una etapa de creixement i èxit esportiu. Així, Salva Torres i Frederic Porta repassen l'arribada del president Agustí Montal, l'empetitiment del camp de les Corts, el 50è aniversari del Club o l'aterratge de Ladislao Kubala i el naixement del qual seria el Barça de les 5 Copes.

La xerrada també inclou anècdotes i peculiaritats, i fins i tot homenatja el jugador de més edat d'aquesta època: el porter Joan Batiste Llopis, que acaba de fer 105 anys. Tampoc oblida el fundador Joan Gamper, i més concretament dels seus descendents. Per a fer-ho, compta amb el testimoni directe d'un dels seus néts, Xavier Gamper, que relata en primera persona la història dels seus familiars.

Tal com passa amb la primera part, la conferència "Barça i Catalunya: Temps de Foscor" ja prepara el seu cicle itinerant per a dur-se a terme en aquelles penyes o federacions que així ho desitgin. D’aquesta manera, la Confederació Mundial de Penyes reforça el seu impuls per a difondre la història del Club entre el col·lectiu penyista, que pot conèixer millor el llegat que van deixar aquells protagonistes per a què el Barça arribés a la seva posició actual.

La primera part, un èxit

L'arribada de "Temps de Foscor" ve avalada pel gran èxit que la primera part de la conferència "Barça i Catalunya" ha experimentat entre les penyes i penyistes barcelonistes. I és que, durant les últimes tres temporades, la xerrada s'ha dut a terme a vora 60 seus diferents, sempre amb una gran afluència de públic. Quan les activitats recuperin la normalitat, totes dues parts de la conferència conviuran i es complementaran.