Un penyista a la recerca de l'arca perduda

Nicolás Sanz, president de la Penya Barcelonista Arandina

REPORTATGES 29 de maig 2020 - Confederació Mundial de Penyes

El president de la Penya d'Aranda de Duero, protagonista d'una troballa clau en la història de la paraula “Barsa”

La revista BARÇA revelava en el seu número 82 una troballa excepcional sobre l'origen del terme "Barsa", escrit per primera vegada en un 'Auca' publicada al desembre de 1921. Fins ara es tenia com a referència més antiga l'aparició a la revista Xut! de novembre de 1922. La revista va atribuir el descobriment a Nicolás Sanz, president de la Penya Barcelonista Arandina que ell mateix va impulsar el 2008 com a resultat d'una de les seves dues passions, el Barça.

L'altra és el col·leccionisme concentrat en la història i l'evolució del seu Club, que li va donar la satisfacció d'identificar el primer ús imprès d'un dels trets essencials de la seva identitat, aquesta protoparaula, "Barsa". Una paraula avui tan comú, usada i universalment estesa, que ja ha complert un segle de vida i que ha calat en el cor dels barcelonistes des de Gamper fins a l'últim dels socis inscrits.

L'aventura del col·leccionisme "em va portar rastrejar per Internet papers antics, com fem tots els que d'una manera o altra ens dediquem a buscar aquest tipus de documents. No va ser una cosa planificada, més aviat del tot inesperada quan vaig tenir a les mans aquest auca", explica Nicolás. Després de posar-se en contacte amb l'àrea de documentació i museística del Club, es va iniciar un procés de verificació documental i de certificació de la data.

Nicolás destaca la contribució d'una publicació de l'època, Jornada Deportiva, anunciant dies abans la venda i distribució de l'Auca en qüestió, que és com va arribar a trobar el document. "Després es va haver de validar ortogràficament l'ús i escriptura del terme "Barsa" per lingüistes experts de Catalunya que, en efecte, van corroborar la transcripció del crit barcelonista d'aquella època emprant la lletra 's' i no amb la lletra 'ç' com s’acceptaria més endavant".

Com a penyista que ha pogut aportar una novetat tan important a l'antropologia barcelonista, la satisfacció de Nicolás Sanz és insuperable. "Resulta gratificant poder participar de la història i del sentiment d'un Club com el nostre des d'una població tan petita com Aranda de Duero", afirma Nicolás, soci del FC Barcelona des del 2004 i penyista des de la fundació de la P.B. Arandina el 2008. No descarta trobar altres tresors i obrir algun dia el seu propi Museu del Barça a la Penya d'Aranda de Duero.