Penya Barça Vinaròs: Motivats per l’esperit de superació

Foto: PB Vinaròs

REPORTATGES 14 de maig 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya s’ha convertit en una associació cultural més dins d’aquesta localitat del Baix Maestrat

Durant les últimes dècades, els grans èxits esportius i la difusió global d'una identitat pròpia, tant a dins com fora del camp, han convertit el FC Barcelona en un fenomen mundial que ha propiciat l'aparició de desenes de penyes a tot el planeta. A finals dels anys 70 i durant la dècada dels 80, però, les coses eren molt diferents per a la comunitat barcelonista. Va ser llavors quan va néixer la Penya Barça Vinaròs, la segona més longeva de la Federació de Penyes Barcelonistes dels Terres de l’Ebre.

Creixent des del principi

“Quan vam fundar l'entitat, el 1979, i durant els anys següents, ser culer no significava celebrar un títol darrere l'altre, com ara; més aviat al contrari. Però va ser precisament això el que ens va motivar a tirar endavant la penya: l'esperit de superació i la lluita davant d’uns rivals que llavors eren més forts que nosaltres”, explica el seu president, Miguel Ángel Pomed. Els seus primers membres, entre 30 i 40, van ser un grup d'amics i coneguts del poble que s'ajuntaven per a jugar al futbol en un camp que estava als afores de Vinaròs. Com que tots compartien un gran sentiment barcelonista, van decidir posar les bases del que avui és la penya.

El president explica que el creixement constant dels socis va obligar a trobar espais cada vegada més amplis: “Al principi vam llogar un petit local per a veure partits i fer reunions, però amb el pas dels anys vam haver d'anar traslladant-nos a altres espais de més capacitat. A principis dels anys 90, ja ens acostàvem als 200 socis”. Va ser llavors quan la junta directiva de la penya va decidir adquirir un terreny per a construir el seu propi local, per la qual cosa va comptar amb l'ajuda de tots els socis, que van col·laborar de manera econòmica o amb aportacions materials. Avui, amb més de 400 membres, continua sent la seva seu.

Un actor cultural per a Vinaròs

Aquest fet demostra el gran compromís que genera la Penya Barça Vinaròs entre els membres de la seva comunitat, però la seva implicació amb la localitat va molt més enllà. De fet, a Vinaròs són una associació cultural més. Al llarg de tot l'any, organitzen tot tipus d'actes, però el gran moment arriba amb les Festes de Sant Joan i Sant Pere: “És la setmana més important de l'any a Vinaròs, i hi participem de forma intensa. Cada any triem la Dama de la nostra penya, que aspira a convertir-se en la Reina de les festes, i a més organitzem activitats lúdiques i culturals per a tota la família, amb especial atenció als més petits. També celebrem un gran sopar de gala”, apunta Miguel Ángel Pomed.

En l'àmbit esportiu, la Penya Barça Vinaròs s'associa cada any amb la Penya Athletic Club de Bilbao de la mateixa localitat per a organitzar un partit de futbol infantil. A nivell solidari, la penya sol realitzar aportacions a associacions com la Federació Espanyola Contra el Càncer o Càritas. Aquesta última entitat ha estat, precisament, la destinatària d'una recent ajuda econòmica per part de la penya per a ajudar en la lluita contra la Covid-19.