PB Washington DC: «Ser culer és un sentiment universal»

PB Washington DC // Mark Roth

REPORTATGES 05 de maig 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya estatunidenca col·labora contínuament amb DC Scores, una organització benèfica local per a nens i nenes en risc d’exclusió social

Ubicada al bell mig de la capital, la Penya Barcelonista de Washington DC agrupa des del gener del 2011 uns 200 penyistes. Va néixer gràcies a l’impuls de Raimon Puigjaner, un català culer fins a la medul·la que vivia i treballava a Washington, i que assistia assíduament a un bar esportiu molt popular a la ciutat. Allà va reunir-se amb una desena de persones i van crear una targeta de visita amb un correu electrònic comú. Així, sempre que veien algú pel carrer amb la samarreta del Barça o que parlés del Club, se li apropaven i li lliuraven la targeta. Amb el temps, van crear una pàgina web i diversos perfils a les xarxes socials que van permetre’ls arribar a més gent, mentre feien tots els passos per convertir-se en penya oficial.

L’estiu del 2011, el primer equip va jugar un partit amistós contra el Manchester United a Washington D. C. «Va ser un gran honor per a nosaltres organitzar una trobada a la nostra seu, on vam reunir 160 penyistes», explica Mark Roth, president de la penya. El convidat d’honor va ser Sandro Rosell, llavors president del Club, que va donar la benvinguda a la penya dins del moviment.

«Ser lluny de Barcelona fa més difícil la implicació diària en les accions del FC Barcelona, com els partits o les activitats solidàries. Tot i això, agraïm enormement les visites de l’equip als Estats Units a les pretemporades, de manera que els penyistes que no es poden desplaçar fins al Camp Nou poden viure en primera persona una experiència Barça», detalla Sara Adkins-Blanch, vicepresidenta de la penya, i afegeix que «ser culer és universal, és un sentiment que compartim tots els penyistes, siguem lluny o a prop». N’és un bon exemple la seva assistència a totes les trobades panamericanes de penyes.

Implicats a fons amb DC Scores

El propòsit de la penya és mantenir una xarxa per als aficionats del Barça a Washington, assegurant el visionament dels partits, promovent les seves responsabilitats socials i donant suport a projectes benèfics locals. Precisament per això, des de la seva creació, col·laboren anualment i de manera contínua amb DC Scores, una organització que, a través d’un programa d’activitats extraescolars, ajuda els infants en risc d’exclusió social. Així, crea comunitat a través de l’esport i l’aprenentatge, amb equips de futbol, tallers de poesia i serveis a la comunitat, entre d’altres.

El vincle entre les dues entitats va ser promogut per Aaron Plantenberg, antic penyista i voluntari. La PB Washington DC col·labora cada any amb una donació de $1.000, amb l’aportació d’equipament esportiu i fent de voluntaris als esdeveniments que s’organitzen amb una competició de penals. Així mateix, el seu president i amant de la fotografia, Mark Roth, fa de fotògraf a les activitats i, de vegades, les seves imatges es venen per recaptar fons amb fins solidaris.

D’altra banda, el director de desenvolupament de DC Scores, Anthony Francavilla, concreta que «durant anys, els voluntaris teníem dificultats per aconseguir que els nens volguessin jugar de porter. Però des del 2012, quan la penya ens va donar una equipació exclusiva per als porters de cada equip, als jugadors els encanta fer de mur a la porteria i estan realment orgullosos dels seus kits distintius».

L’esport com a eina solidària

Per mantenir la implicació activa dels penyistes, la penya organitza diverses activitats socials durant l’any, així com una festa anual cada hivern, en què sorteja articles de marxandatge del Barça. «La majoria els comprem a la FCBotiga del Camp Nou quan venim a l’estadi, però sens dubte, el regal que té més èxit és la figura del Caganer dels jugadors», explica la vicepresidenta. Sempre que poden, venen a Barcelona per visitar el Museu i animar l’equip des del camp. De fet, una dotzena de penyistes van assistir al Clàssic el desembre passat.

Aquesta temporada, la penya celebrarà el desè aniversari i comenten que, entre els seus plans de futur, hi ha la creació d’un equip de futbol base, enviar un parell de participants de DC Scores al campament de futbol de la Barça Academy a Washington i recaptar fons per millorar la situació dels nens amb càncer.