PB Villabalter: 31 anys, 1 llibre i molta passió culer

REPORTATGES 04 de set. 2019 - Confederació Mundial de Penyes

Johan Cruyff va ser, sense saber-ho, un dels impulsors de la penya barcelonista Villabalter, que avui dia ja suma més de tres dècades d’història i de tradició blaugrana

La història de la Penya Barcelonista Villabalter es va començar a teixir, curiosament, lluny de les terres lleoneses que l’han vist créixer. Els seus inicis van coincidir amb la proclamació del FC Barcelona com a flamant campió de Lliga de la temporada 1984-85. Molts culers provinents de la localitat de Villabalter s’havien desplaçat a Valladolid per compartir aquest partit decisiu amb la Penya Huertana el Botijo. La intensa jornada va fer vibrar uns aficionats lleonesos amb ganes de seguir a l’equip dels seus somnis, fet que esdevindria el germen que cristal·litzaria amb la creació de la PB Villabalter.

Cruyff, la llegenda lleonesa

Durant la temporada 1988-89, es va produir un esdeveniment de gran impacte mediàtic en el món del futbol: el qui va ser jugador del Barça a la dècada dels 70 i un dels millors futbolistes de la història, Johan Cruyff, va ser nomenat entrenador del primer equip.

Amb l’arribada d’“El Flaco”, la localitat de Villabalter es va bolcar amb el Barça i les ganes d’esdevenir una penya oficial del Club es van manifestar d’una manera cada cop més intensa. Els carrers del poble es van començar a preparar per fer realitat el somni de tenir una penya pròpia en una població que, en aquell moment, no arribava als 700 habitants.

La il·lusió va esdevenir realitat amb l’arribada de l’estiu de 1988, després que un grup d’amics encapçalat per Pedro González —que va ser el primer president de l’entitat—, Manuel Ibán García, Alfonso de la Mano Barazón, Antonio Oblanca Fernández, Luis Fernando García i Isidro Oblanca Peñalosa aprovéssin l’acta fundacional i els estatuts, al cap de múltiples trobades. Així, la Penya Barcelonista Villabalter quedava constituïda el 23 de juny de 1988. Segons els seus membres, el que uneix la Penya Barcelonista Villabalter al Club és molt més fort que els quilòmetres que els separen de Barcelona. La solidaritat, un dels valors que promou el FC Barcelona, és un d'aquests motius i la penya n'ha fet el seu segell d'identitat.

El llibre oficial de la penya

A banda de les iniciatives solidàries, la penya es reuneix fidelment a la seva seu per compartir l’emoció que els suscita cada partit del FC Barcelona, i ha organitzat tantes jornades i expedicions al llarg dels seus 30 anys de vida que seria impossible resumir-les en aquest article. Per això, i amb motiu del seu 25è aniversari, l’entitat va editar un llibre propi de gairebé 400 pàgines que recull l’esperit i l’activitat de tots aquests anys de germanor, titulat 25 Aniversario Peña Barcelonista Villabalter: años de peña, años de barcelonismo.