PB Turin: un reducte culer en territori ‘bianconero’

Penya Barcelonista de Turin

REPORTATGES 27 d’oct. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya agrupa més de 80 barcelonistes que no es perden cap dels grans partits del FC Barcelona

Torí és una de les ciutats que viu el futbol amb més passió. El seu equip més gran, la Juventus, és un dels pesos pesants a Europa i també el que reuneix més aficionats a tota Itàlia, però alhora suscita una forta rivalitat amb la resta d'equips i seguidors; especialment en el cas del Torino, l'altre conjunt de la ciutat. Però enmig d'aquest domini ‘bianconero’, també hi ha espai per als colors blaugrana. I bona part del mèrit recau en la Penya Barcelonista de Turin, que enguany ha celebrat el seu 10è aniversari.

Tal com explica el seu president, Vittorio Pegone, les xarxes socials van tenir molt a veure en la creació de la penya: “Els cinc fundadors ens vam conèixer a través de Facebook, on coincidíem per a comentar l'actualitat sobre el Barça. Units per aquesta mateixa passió, i amb ganes de compartir-la amb més culers de la nostra ciutat, vam decidir anar un pas més enllà i crear la PB Turin”. D'aquests cinc membres inicials l'any 2010, s'ha passat als més de 80 que tenen actualment.

Identificats amb els valors barcelonistes

Al llarg d'aquesta dècada, la PB Torí ha aconseguit el seu objectiu d'anar reunint més i més barcelonistes residents a la ciutat piemontesa, però en molts casos l'admiració pel Club es remunta molt més enrere, i no sols per motius esportius. Pegone n’és un d'ells: “En el meu cas, em vaig enamorar del futbol d'atac del ‘Dream Team’ a principis dels anys 90, però també del model de club i de la cultura i els valors que representava. No em vaig fer del Barça només perquè guanyava, sinó perquè m'identificava amb la seva manera de veure el món”.

Aquest sentiment del president és compartit per molts dels membres de la penya, encara que també afirmen que viure tan lluny de l'equip de la seva ànima a vegades és complicat, sobretot en una ciutat on ja existeix un equip tan important i també una forta rivalitat local. D'aquí ve que resulti tan meritòria la missió de la PB Turin de concentrar i dinamitzar el barcelonisme entre els torinesos. En aquest sentit, suma forces amb les altres cinc penyes barcelonistes italianes, amb qui col·labora i manté una molt bona relació, i al costat de les quals converteix Itàlia en una regió molt potent dins de la Federació Món.

Suport garantit en terres italianes

La Champions League és la principal competició amb la qual la Penya Barcelonista de Turin pot animar a l'equip de prop. Alguns membres van estar en la final de Berlín 2015, així com en algun altre desplaçament, però la seva gran oportunitat arriba quan el conjunt blaugrana viatja a estadis italians. I la veritat és que la sort els ha somrigut en aquest aspecte, ja que en els últims anys els equips de la Sèrie A s’han creuat de manera recurrent en el camí europeu del Barça: “Vam estar a Nàpols per als vuitens de final de la temporada 2019/20, però també vam ser a Milà el 2018 i el 2019 gràcies a sengles duels contra l’Internazionale en fase de grups, i vam viatjar a Roma per als quarts de final de l'edició 2017/18”, explica Vittorio Pegone.

Però l'ocasió que recorden amb més afecte és la visita del FC Barcelona al camp de la Juventus, l'abril de 2017, per a disputar els quarts de final de la Champions. “Vam organitzar tota la prèvia per als culers que van venir a Torí, incloent un sopar a la qual va assistir el president de la Confederació Mundial de Penyes, Antoni Guil, a més de representants de totes les penyes italianes”, explica el president. En aquella ocasió, l'entitat també va organitzar una visita al turó de Superga, on fa més de 70 anys va haver-hi una tragèdia aèria que va afectar l'equip sencer del Torino. “Vam voler rendir un homenatge, i alhora donar a conèixer aquesta trista història que va impactar la nostra ciutat”, afegeix Pegone.

Durant la temporada, la PB Turin té el seu punt de trobada en un cèntric local de la capital piemontesa, el qual es converteix en tot un santuari blaugrana, especialment quan arriben les grans ocasions com el Clàssic, els partits europeus o les finals. Des d'allà, la penya busca continuar atraient i ampliant la comunitat culer torinesa.