PB Soriana: passió culer amb sang numantina

Penya Barcelonista Soriana

REPORTATGES 08 d’oct. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya ha mantingut una activitat incansable i un intens compromís solidari durant els seus quasi 30 anys d’història

L'eclosió del “Dream Team”, liderat per Johan Cruyff des de la banqueta, es va convertir en una veritable pedra de toc per a la història del FC Barcelona. No sols va haver-hi un important salt de qualitat a nivell esportiu i de consecució de títols, sinó que va suposar una clara expansió del barcelonisme a territoris de tot el món. A la ciutat de Sòria, concretament, va propiciar que un grup de culers que s'ajuntaven per a veure els partits decidissin fundar una penya oficial. És així com va néixer, durant la primavera de 1991, la Penya Barcelonista Soriana.

“A les nostres terres ja existien molts barcelonistes, però gràcies a aquesta època d'esplendor, en què es jugava molt bé i es guanyaven grans títols, el creixement va ser especialment rellevant. A més, els nostres rivals madridistes ja tenien una penya a Sòria, i això va ser una motivació extra per a crear la nostra”, recorda Fermín Manuel Sanz López, president de la PB Soriana. “La primera acta la van signar 46 membres, però avui ja som 268”, destaca. Això la converteix en la segona penya més nombrosa de la Federación de Peñas de Castilla y León.

Pioners del futbol sala, amb rècord inclòs

Una de les primeres decisions que va prendre la penya va ser la creació, el 1992, del seu equip de futbol sala. Des de llavors, el conjunt mai ha deixat de competir en campionats locals i provincials, cosa que el converteix en el més longeu de tota la ciutat. Aquesta implicació de la penya amb l'esport sorià va tenir una de les seves fites l'any 2009, quan van contribuir a un rècord mundial aconseguit gràcies a una iniciativa de l'Associació Esportiva Cultural de Sòria on hi van col·laborar moltes entitats locals.

“Vam participar en el partit de futbol sala més llarg del món!”, exclama Sanz. En concret, van ser 101 hores de joc continu, sense descansos ni temps morts, batent així l'anterior rècord de 75 hores. També es van aconseguir rècords mundials en nombre de jugadors participants (2.394) i quantitat de gols (el resultat final: 977 a 983). “La PB Soriana va aportar-hi un total de sis equips, cinc de masculins i un de femení”, apunta el president.

Esperit solidari molt repartit

Els valors solidaris i compromesos que defineixen el moviment de penyes barcelonistes tenen un cas paradigmàtic amb la PB Soriana, ja que l'entitat ha promogut una infinitat d'iniciatives per a ajudar als més necessitats. El continent africà ha estat un dels seus focus principals, amb la participació a la campanya “Shoes for Africa” de la Fundació Samuel Eto'o per a enviar calçat a la població més vulnerable, així com la col·laboració amb la Fundació Sor Lucía Caram per a recaptar fons per a lluitar contra la fam en aquest continent.

Fermín Manuel Sanz explica la seva col·laboració en la lluita contra diferents malalties: “Hem organitzat rifes solidàries a favor d’ASPACE (Associació de pacients amb Paràlisi Cerebral) i de l’AECC (Associació Espanyola contra el Càncer), així com contribucions a ALCER (Associació de pacients amb Malalties de Ronyó). També hem fet aportacions a les delegacions sorianes del Banc dels Aliments i d'UNICEF”. Una altra de les iniciatives de la PB Soriana en aquest àmbit va ser la gestió d'una visita gratuïta al Camp Nou i al Museu per a alumnes amb diversitat funcional del col·legi públic Sta. Isabel de Sòria.

En l'actual lluita contra la Covid-19, la penya va ajudar a l'Hospital Sta. Bárbara de Sòria amb la compra i lliurament de mascaretes, guants i bates. De fet, un dels membres de la penya, Mateo Blázquez, combat la malaltia en primera línia com a infermer en aquest hospital.

Ambaixadors dels valors barcelonistes a Sòria

“És difícil explicar per quin motiu t'interessa un equip de terres tan llunyanes; és qüestió de sentiment, de valors, d'identificació amb la seva mentalitat. Això fa que estiguis disposat a dedicar-li moltes hores de manera altruista, però el resultat val la pena”, expressa Sanz. Malgrat aquesta distància, la PB Soriana procura viatjar una vegada a l'any al Camp Nou, i també acompanya l'equip als desplaçaments pròxims a la seva localitat, sense oblidar el conjunt femení i la resta de seccions.

Aquesta passió culer no és obstacle perquè l'entitat mantingui una excel·lent relació amb totes les penyes d'equips rivals, amb les quals suma forces en benefici de la ciutat de Sòria i tota la seva província. Això es reflecteix també en l'estret vincle entre la PB Soriana i el CD Numancia. “Molts penyistes són també socis de l'equip”, destaca el president, que conclou amb una anècdota en aquest sentit: “En un partit de veterans per a la lluita contra el càncer, l'FC Barcelona no va poder assistir i el Numància va sol·licitar que l'equip de la nostra penya els ‘substituís’. Més enllà del resultat, vam aconseguir que l'objectiu del partit es dugués a terme”. Una clara mostra de com les penyes exerceixen d'ambaixadores dels valors del Club.