PB Puigcerdà: fent història des de fa quasi mig segle

REPORTATGES 09 de des. 2018 - CMP

Es tracta d'una de les entitats més grans en relació amb el nombre d'habitants de la seva població: dels seus 7.000 habitants, 430 són penyistes

Cada diumenge, dos penyistes i membres de la junta inicial de la Penya Barcelonista de Puigcerdà pujaven pel carrer Major cap a casa seva després d’una intensa jornada al local social, llavors situat a la plaça Cabrinetty.

Així recorda els seus anys de joventut Pere Domingo, l’actual president de la PB de Puigcerdà, una de les penyes blaugrana més antigues i consolidades del moviment penyístic, que d’aquí a tres anys complirà mig segle de vida. Més de 40 anys després, però, s’han convertit en una de les entitats penyístiques més grans del moviment en relació amb el nombre d’habitants de la seva població. Dels 7.000 habitants que té, n’hi ha 430 que són penyistes.

Els orígens de la penya

Va ser el 25 de maig de 1971 quan la penya es va fundar oficialment. Mesos abans, un grup de seguidors incondicionals del FC Barcelona van veure la necessitat de disposar d’un local on presenciar els partits en grup. En els temps que corrien, l’ús de televisors en domicilis particulars no estava gaire generalitzat i aquesta circumstància, afegida al desig inicial de poder comentar jugades, celebrar gols i criticar les decisions de l’àrbitre tots junts, va culminar en la decisió de constituir una penya. Així, 12 veïns de Puigcerdà, encapçalats per Pere Isern com a nou president de la junta provisional, van posar fil a l’agulla per enllestir el procediment necessari i oficialitzar una nova entitat penyística.

Un dia per emmarcar: la Trobada Mundial de Penyes del 1998 a Puigcerdà

Els aficionats blaugrana de Puigcerdà recorden amb nostàlgia la Trobada Mundial de Penyes que es van engrescar a organitzar l’any 1998; sens dubte, la més multitudinària de totes. Va aplegar un nombre tan gran de penyistes d’arreu que va alterar positivament la vida de tota la població i gairebé de la comarca. Amb el suport del FC Barcelona i de l’Ajuntament de Puigcerdà es van celebrar actes de tota mena i, fins i tot, es va inaugurar una escultura abstracta de l’artista comarcal Ernest Altes, que encara és a la plaça del Rec de Puigcerdà i que representa una pilota de futbol envoltada per les quatre barres catalanes. Com no podia ser d’una altra manera, la jornada va culminar amb el futbol com a protagonista: gaudint, tots plegats, del partit del Barça contra el Reial Madrid en una pantalla gegant instal·lada per l’ocasió.

Puigcerdà és ple de vida i d’esperit blaugrana els 365 dies de l’any

Amb més de 40 anys d'història, la penya només ha canviat de president en tres ocasions. El president actual és Pere Domingo i Casanovas, que se sent orgullós del creixement que ha experimentat la penya des de la seva constitució: “Actualment tenim 430 socis en actiu. L’increment de socis ha estat considerable i sostingut des dels nostres inicis i trobem el nombre actual d’afiliats molt rellevant, atès que estem en una població d’uns 7.000 habitants”.

L’element clau de l’èxit és, segurament, el vincle amb el Club, un esperit i sentiment barcelonista que impera en tots els membres de la penya i que engresca la resta de la població a sumar-se al moviment. I és que es tracta d’una agrupació molt activa. Ofereix dos viatges anuals, fins a 12 seients abonats als penyistes que volen veure els partits al Camp Nou i la seva seu té una peculiaritat: dues sales amb televisors per diferenciar l’afició més jove de la gent de més edat. D’aquesta forma, diuen, els primers poden viure els partits amb més intensitat i, els segons, més tranquil·lament. Acabat el partit “la penya obsequia els assistents amb cava i coca en els partits significatius o en aquells en què el Barça obté algun títol”, explica el president.

El quinto dels diumenges: un segell d’identitat

Una de les tradicions més singulars i determinants de la penya és el quinto dels diumenges, una mena de joc del bingo, que, a més de ser una manera d’ocupar unes quantes hores de les fredes jornades hivernals de la Cerdanya, ha esdevingut una forma de finançament per a la penya.