PB Polska: 2.000 quilòmetres de distància, però un mateix sentiment

Foto: Germán Parga

REPORTATGES 08 de gen. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

L’agrupació polonesa ha experimentat un creixement sense precedents: es va iniciar amb 70 penyistes i 19 anys després ja n’agermana més d’un miler

Anys enrere, un grup d’amics polonesos es van començar a trobar, il·lusionats, per veure els partits del FC Barcelona. Malgrat la distància, tots se sentien vinculats a la tradició del Club, als seus valors i a la seva manera de jugar. El que no sabien és que la llavor barcelonista havia arribat a la seves vides per quedar-s’hi, aportant dosis de color, eufòria i germanor que, amb el temps, es van anar consolidant com una part més de les seves vides.

Conscients que no eren els únics al país que seguien amb entusiasme cada pas del conjunt blaugrana, aquest grup d’amics va decidir crear la primera penya barcelonista a Polònia amb l’objectiu de poder agrupar totes aquelles persones que compartien, partit rere partit, sentiments i passió. Així va néixer, l’any 2005, la Fan Club Barça Polska.

Una distància escurçada per l’emoció

La constitució de la primera penya polonesa no va ser fruit d’un dia, sinó el resultat de l’esforç i la unió de molts culers que volien compartir una afició. En línia amb aquest compromís, l’oficialització de l’entitat penyística va arribar un any després de la seva creació: el 2006, l’entitat esdevenia una penya reconeguda pel FC Barcelona.

Segons el seu president, Pawel Kolodziejski, un dels trets definitoris de la PB Polska és el seu creixement sostingut: “Es va iniciar de la mà de 70 aficionats blaugranes i avui ja en suma més d’un miler”, comenta amb orgull. De fet, gràcies a aquest increment constant, actualment s’ha convertit en la penya més nombrosa de tot el moviment blaugrana agrupant a més de 1.500 penyistes culers.

Una penya imparable

Com totes les entitats penyístiques, la penya polonesa gaudeix veient jugar el seu equip. Tot i això, en el seu cas, trobar aquests moments de comunió esdevé tot un repte: “Tenint en compte que la penya té membres arreu del país, no solem organitzar esdeveniments oficials de la penya per veure tots els partits, sinó que, a nivell local, els nostres membres organitzen les seves pròpies trobades en grups més petits”, explica Kolodziejski.

La dinàmica de coordinació, però, canvia cada cop que el FC Barcelona s’enfronta a l’etern rival: “Quan s’apropa el clàssic, seleccionem una ciutat i hi organitzem una gran trobada no només per veure el partit, sinó per dinamitzar activitats per als penyistes durant tot el cap de setmana”, afegeix. Aquesta iniciativa ha arribat a reunir més de 300 aficionats culers d’una sola vegada i continua consolidant-se any rere any.

Desplaçaments viscuts amb emoció

La penya es considera a si mateixa una de les més actives del moviment penyístic. I, efectivament, ho és. Compta amb un equip de futbol propi que organitza de manera assídua tornejos per als seus integrants i, així mateix, impulsa desplaçaments per acompanyar el primer equip vora quinze vegades l’any, principalment per veure els partits de la Lliga de Campions. Uns viatges que els uneixen més com a penya i que els aficionats viuen amb especial emoció cada vegada.

Alguns d’aquests periples queden especialment gravats en la memòria dels culers polonesos. És el cas del desplaçament que l’entitat va fer l’any 2009, quan es va apropar al Camp Nou per veure jugar el primer equip contra el Sevilla, en un partit en què el marcador es va decantar cap al costat de l’equip blaugrana amb un fulminant 4-0. “El resultat, l’emoció i totes les experiències viscudes en aquest viatge van fer que les 27 hores de bus d’anada i les 27 de tornada valguessin la pena”, recorda de nou, satisfet, el president.