PB Perpinyà: “Ens sentim molt a prop del Barça, i alhora molt lluny”

El president del Barça, Joan Laporta, en un dels actes de la penya fa anys. / PB Perpinyà

REPORTATGES 27 d’abr. 2021 - Confederació Mundial de Penyes

La penya, ubicada a la ciutat francesa de la Catalunya del Nord, és considerada com un vincle social i esportiu entre les dues Catalunyes

197 quilòmetres la separen del Camp Nou, però no per això la seva devoció blaugrana és menor que la de les penyes ubicades a Barcelona. La idiosincràsia de la Penya Barcelonista Perpinyà la distingeix clarament de la resta. Situada al pas fronterer amb França, comparteix una identitat cultural i popular amb l es penyes catalanes, però sobretot la seva estima immesurable cap al Barça. “Ens sentim molt a prop del FC Barcelona i alhora molt lluny”, detalla el president de la penya, Thierry Teixidor. “Cada vegada que hem de veure els partits a l’estadi hem de fer 400 quilòmetres i 4 hores de trajecte entre l’anada i la tornada. A més, la passió pel futbol no s’experimenta de la mateixa manera als dos vessants dels Pirineus”, continua.

La penya afronta la dualitat d’estar situada a territori francès, a la Catalunya del Nord, i ser membre de la Federació de Penyes de l’Empordà i la Catalunya Nord. Precisament, la Catalunya del Nord és la part que territorialment forma part del país veí, però que per motius històrics els ciutadans segueixen lligats a la llengua i cultura catalanes. En aquest sentit, el president considera que la penya representa “un vincle social i esportiu entre les dues Catalunyes”. És per això que se senten molt interpel·lats en el lema “Més que un Club”. “Ser més que un Club fa que ens sentim part d’aquest, malgrat la distància. Identifica molt bé l’atracció dels catalans del nord, ja que a través d’un club de futbol se’ns ha transmès una identitat i una unió”, explica el president.

L’auge dels anys 80

La PB Perpinyà es va fundar el 1985 per dos amants del futbol, Jaume Roure i André Auset, que anaven regularment a veure els partits a Barcelona. Ambdós estaven molt implicats en la vida municipal i empresarial de Perpinyà i amb una dotzena d’amics van decidir crear-la, convertint-se en la primera penya oficial de la Catalunya del Nord. “A partir dels anys 80 cada vegada hi havia més gent que volia anar a veure els blaugranes al fabulós estadi del Camp Nou, i aquesta forta demanda va portar naturalment a una estructura capaç d’organitzar viatges multitudinaris fins a Barcelona”, comenta Thierry. De fet, recorden amb especial estima un desplaçament d’aquesta dècada a Torí, on el Barça s’enfrontava a la Juventus, en què van emplenar fins a vuit autobusos des de Perpinyà per donar suport a l’equip en directe.

Potenciant l’esforç i la fidelitat, amb el pas dels anys van aconseguir fer créixer l’entitat fins a arribar a un màxim de 300 penyistes la temporada del 2008/09. Aquesta xifra, però, es va reduir a la meitat amb la internacionalització del moviment, que va crear noves penyes al territori com ara la de Banyuls, Rosselló, Cabestany, Prats de Molló, Prades i la de Cotlliure, que és la més recent. D’altra banda, s’enorgulleixen d’haver pogut organitzar la Trobada de Penyes de 1995, la segona que es va organitzar fora del territori espanyol, després d’Andorra. “Va ser tot un honor”, recorda amb emoció Thierry Teixidor.

L’activitat, aturada

Ara mateix, amb tota l’activitat de la penya pausada, frisen per tornar al ritme d’abans. La PB Perpinyà posa en marxa cada any diversos esdeveniments populars, com ara un dinar de germanor al final de la temporada, o bé trobades en les festes nadalenques per compartir el tortell de Reis. Pel que fa a l’activitat esportiva, organitzen sortides fins a Barcelona per a les escoles de futbol properes; en l’àmbit cultural col·laboren estretament amb l’escola de català La Bressola, per la recuperació lingüística i cultural a França; i en l’àmbit solidari tenen una relació constant amb l’associació local pels familiars i malalts l’Alzheimer, amb qui ideen diferents iniciatives contínuament.

En la mateixa línia, la penya està molt implicada amb els actes que s’organitzen a la ciutat, convertint-se en un “interlocutor privilegiat” amb tot el municipi, vinculant-se a altres entitats, i fins i tot amb la Casa de la Generalitat a Perpinyà.