PB París: un nexe blaugrana per a francesos i catalans

Penya Blaugrana de París

REPORTATGES 15 de febr. 2021 - Confederació Mundial de Penyes

La cinquena penya barcelonista més gran d’Europa destaca per la gran diversitat dels seus membres i per l’orgull amb què mostren els seus colors

La remuntada del 6-1 contra el Paris Saint-Germain als vuitens de final de la Champions League 2016/17 quedarà gravada per sempre a la ment de tots els culers, que van desfermar la seva eufòria arreu del món. Curiosament, una de les penyes que recorden amb més emoció aquella gesta és la que té la seu a la ciutat del rival d’aquell dia: la Penya Blaugrana de París. I és que molts dels seus membres havien patit en directe la primera part d’aquella eliminatòria; és a dir, l’àmplia derrota que l’equip va encaixar al partit d’anada a la capital francesa. Per a tots ells, el mal sabor de boca inicial es va acabar convertint en una fita inoblidable.

“No és fàcil conviure amb un equip tan gran com el PSG, que a més a més s’ha erigit en un dels principals rivals europeus del Barça, però la nostra penya segueix creixent any rere any”, explica el president de la PB París, Salem Gamar. Tant és així, que l’entitat s’ha convertit en la més gran de tot França i en la cinquena a nivell europeu en número de membres. I és que en els seus 10 anys de vida, aquests s’han multiplicat de forma directament proporcional: de les dues dotzenes de persones que en formaven part quan es va crear, l’any 2010, fins a superar àmpliament els 300 penyistes avui dia.

La diversitat com a bandera

La PB París es considera la llar de tot culer que viu a la “ciutat de la llum”, cosa que no només inclou francesos, sinó també un bon nombre de persones originàries de Catalunya i altres punts d’Espanya. Tal com explica Gamar, “el nostre naixement sorgeix precisament de la passió compartida per un grup de catalans i francesos que vivien a París, els quals van decidir crear la penya per a atraure la resta de barcelonistes de la ciutat i oferir-los un punt de trobada”. És per això que la penya destaca per la diversitat dels seus membres quant a origen, cultura i també classe social. El seu president ho equipara als valors del FC Barcelona: “El respecte, la tolerància, la inclusió, el fair-play i la humilitat defineixen l’esperit de la nostra penya”.

A banda de defensar-los i posar-los en pràctica amb tots els seus integrants, la PB París també busca estendre aquests valors i ser un exemple per a tota la societat que els envolta. A més a més, la penya divulga el lligam del Barça amb Catalunya i la seva cultura, i fins i tot la fomenta com a destinació turística. Aquest compromís amb les dues cultures es trasllada al sí del moviment: “El lligam amb la resta de penyes franceses i francòfones és especialment fort, ja que hem format un grup molt actiu i sovint organitzem activitats i trobades, però també tenim bones relacions amb diverses penyes catalanes. Tot i la distància, vivim la passió blaugrana de la mateixa forma”, afirma Salem Gamar.

Actius i solidaris

Tot i que s’ha vist obligatòriament aturada degut a la pandèmia, la Penya Blaugrana de París es caracteritza per mantenir una activitat molt alta en el transcurs de tot l’any. Al seu local, en ple centre de la capital francesa, s’hi concentren els seus membres per a veure els partits del primer equip, i també hi és convidat qualsevol culer que estigui visitant la ciutat. Però tal com apunta el seu president, això no acaba aquí: “Organitzem activitats esportives, com partits de futbol amistosos entre els nostres penyistes o contra altres penyes, i també excursions de grup, concursos i altres esdeveniments d’oci o culturals”.

A nivell solidari, la PB París tampoc es queda de braços plegats i manté una especial col·laboració amb dues entitats. D’una banda, la Fundació Eric Abidal, que ajuda els nens en tractament contra el càncer, i de l’altra la Fundació “Gol de Letra”, creada per dos exjugadors brasilers del PSG i que treballa per a la integració social al seu país a través de l’educació, la cultura i l’esport. La PB París contribueix a la recaptació de fons per a totes dues, i també participa en alguns dels seus actes benèfics.

A la penya també estan desitjant poder tornar a viatjar. D’una banda, per a animar l’equip en directe i des de la grada, ja sigui en partits al Camp Nou o en desplaçaments, i de l’altra per a organitzar les seves tradicionals visites a Barcelona, una o dues vegades cada any. De la mateixa manera, la data del Congrés Mundial de Penyes està sempre subratllada al seu calendari, ja que mai no es volen perdre l’ocasió de compartir amb la resta del moviment de penyes la seva passió pels colors blaugrana.