PB Gent Blaugrana d’Anfa: «Vivim el barcelonisme amb la mateixa essència de fa 30 anys»

Foto: PB Gent Blaugrana d'Anfa

REPORTATGES 27 d’abr. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

A més de les múltiples accions solidàries que impulsa, aquesta penya de Casablanca continua donant un gran valor al ritual d'ajuntar-se per veure, sense excepció, cada partit del Barça

El Marroc és un dels països on el futbol es viu amb més passió, i gran part de culpa la té la legió d'aficionats i penyistes del FC Barcelona presents a tot el territori. Sense anar més lluny, de totes les penyes barcelonistes oficials del continent africà, més de la meitat són marroquines. Una de les més actives és la Gent Blaugrana d’Anfa (GBA), que té la seu a la ciutat de Casablanca i està presidida per Youssef Bennani.

La penya es va fundar a finals de 2012 i va ser oficialitzada al cap de pocs mesos, però la seva febre blaugrana i la comunió entre els seus penyistes venen de molt més enrere. «El meu pare ha estat culer durant tota la seva vida, per tant, des de petit he conviscut amb aquesta passió», recorda Bennani. «A casa meva, ha passat el mateix. De fet, va ser la meva dona Mouna qui em va proposar la idea de convertir-nos en una penya oficial», apunta.

A la GBA, el sentiment barcelonista no s'entén sense el ritual d'ajuntar-se per veure tots i cadascun dels partits, i així passar unes hores units. En aquest sentit, a Youssef Bennani li van quedar gravades les paraules del president de la Confederació Mundial de Penyes del FC Barcelona, Antoni Guil, en una de les seves estades al Marroc: «Ens va dir que l'essència amb què vivim el barcelonisme, tant en els bons com en els mals moments, li recordava la que ell vivia fa 30 anys. I que, en certa manera, ho trobava a faltar.»

Estrelles radiofòniques i viatgers freqüents

Les reunions per veure els partits són intocables, però l'activitat de la penya va molt més enllà. Són habituals les sortides recreatives en família, així com activitats infantils o d’altres per als més grans. Una altra de les seves tasques principals és la difusió del barcelonisme a través de les ones radiofòniques del Marroc, ja que compten amb el seu propi programa setmanal, Barça Cafè, a la principal emissora esportiva del país, Ràdio Mars. Allà, diversos membres de la penya es van alternant cada setmana per comentar l'actualitat blaugrana.

D'altra banda, la proximitat amb la Península Ibèrica permet a la GBA fer un parell de desplaçaments massius cada any: un per visitar el Camp Nou i un altre per assistir a un dels partits que el primer equip disputa a Sevilla. «L'última visita a Barcelona va ser molt completa, ja que vam ser a la Ciutat Esportiva Joan Gamper i al nou Estadi Johan Cruyff, però personalment em quedo amb la que vam fer per inaugurar la nostra placa a la porta 76», recorda Bennani. A part d'això, és habitual trobar membres de la Gent Blaugrana d’Anfa a les graderies a gairebé tots els partits importants del primer equip i, per descomptat, a les grans finals.

Projectes d’enorme valor solidari

Malgrat ser una penya jove, la Gent Blaugrana d’Anfa té un enorme bagatge solidari i ha demostrat sempre un gran compromís social amb la seva comunitat. El seu projecte més ambiciós ha estat la recent renovació d'una gran àrea de quimioteràpia infantil d'un hospital públic, a què tota la penya ha contribuït de manera activa, ja sigui amb aportacions econòmiques o en forma de serveis i materials. La seva implicació per combatre el càncer també es reflecteix en la seva participació al «Match de l’Espoir» (Partit de l'Esperança), una jornada que inclou partits i activitats a favor d'una associació de lluita contra aquesta malaltia.

Una altra gran prioritat de la GBA és la formació dels més petits, i aquí compta amb un soci tan sorprenent com valuós: la penya de l'etern rival. «Amb el president de la Penya Madridista de Casablanca ens uneix una gran amistat, i tots dos volem que els nostres nens visquin aquesta rivalitat de la forma més sana, cosa que al Marroc és lluny de ser així», afirma Bennani. Cada any, amb motiu de la disputa del Clàssic, totes dues penyes organitzen el Trofeu de l'Amistat, on reuneixen més de 120 nens procedents de sis orfenats, a més de penyistes i aficionats de tots dos equips, i disputen partits basats en el fair play. Tant és així que totes les samarretes, que emulen els dissenys blaugrana i blanc, llueixen els escuts de totes dues penyes.

Per tot això, la penya Gent Blaugrana d’Anfa no sols sap conservar aquesta essència del barcelonisme més emocional, sinó que entén i transmet a la perfecció els valors que el defineixen.