La PB Gastronòmica uneix dues passions: cuina i barcelonisme

Alguns membres de la Penya Gastrònomica Barça. / PB Gastronòmica

REPORTATGES 21 de set. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya té entre els seus membres diverses figures públiques del món gastronòmic, com per exemple els tres germans Roca, Nandu Jubany, Enrique Tomás o Dani García

Unir Barça i gastronomia de forma transversal. Aquest és l’objectiu de la Penya Gastronòmica Barça des del seu origen l’any 2014. En una trobada casual entre amics, va sorgir la brillant iniciativa de crear una penya barcelonista que es vinculés amb la gastronomia i així va néixer l’entitat que presideix Pere Duran. En un principi eren 100 membres i ara ja agrupen gairebé a 400 penyistes d’arreu del món que comparteixen el seu sentiment barcelonista amb la passió per la cuina i el món de la gastronomia.

Tal com explica el gerent de la penya, Gregori Salas, “la gastronomia és un valor cabdal en el nostre país i amb la projecció internacional del FC Barcelona, ens va semblar que els dos vehicles de la mà podien generar emocions als nostres penyistes. Donem molt valor al sentiment de ser barcelonista i a la passió dels nostres membres per la gastronomia. La intimitat que es crea en cada trobada, el bon rotllo i la cohesió de grup són impagables”.

Tota mena d’activitats

La PB Gastronòmica és una penya molt unida, activa i cada any organitzen al voltant de 40 activitats. Naturalment, enguany aquests actes s’han hagut de cancel·lar pels efectes provocats per la pandèmia de la Covid-19. Però normalment les activitats són heterogènies i variades, tant de format com de tipologia o amb propostes més assequibles, per adaptar-se als gustos i preferències de tots els penyistes: dinars tertúlia on conviden a un jugador de l’Agrupació de Jugadors del FC Barcelona, àpats populars amb productes de temporada, iniciatives solidàries, celebracions i agermanaments, desplaçaments de la Lliga de Campions, etc. “Organitzem tots aquests esdeveniments sempre rodejats d’una meravellosa i entranyable atmosfera per viure emocions al voltant del Barça i la gastronomia”, detalla el gerent.

Cuina en clau blaugrana

Entre les activitats amb més èxit es troben els tallers de cuina que organitzen des de la penya. Actualment, ja en porten més d’una vintena. Totes les receptes realitzades estan penjades al web de la penya a l’abast de tots els barcelonistes, amb plats “d’admirats cuiners i penyistes” com ara Carles Gaig, Dani García, Marc Gascons, Jordi Jacas, Mirko Carturan o Ricard Borràs, entre molts altres.

De fet, la penya té relació amb diverses figures públiques del món gastronòmic i, a més, molts d’ells són penyistes. En són un clar exemple els tres germans Roca, Enrique Tomás, Paco Pérez, Romain Fornell, Nandu Jubany o Dani García. “Realment van ser ells qui molt amablement es van anar apropant a la penya i van voler donar un cop de mà. És normal que si ets culer i ets un professional de la gastronomia vulguis estar en aquest meravellós col·lectiu i la penya ens permet tenir aquesta proximitat amb els xefs i sommeliers, per exemple. En aquest sentit, organitzem activitats amb tots els cuiners i restaurants, siguin penyistes o no, perquè la riquesa gastronòmica no té final per aprendre; i sobretot, gaudir-la i compartir-la”, destaca emocionat.

A diferència d’altres penyes, la PB Gastronòmica és de caràcter transversal i té penyistes arreu del món, ja que gastronòmicament també volen gaudir de la cuina d’altres territoris. Per això, tenen la figura de l’Ambaixador de la Penya en diversos punts estratègics com per exemple Japó, Nova York, Miami, Itàlia, Suècia o Alemanya. Així, al web tenen la secció “La Pilota al Plat”, on recomanen de primera mà, gràcies a les prescripcions dels seus penyistes, més de 400 restaurants de més de 35 ciutats diferents. “És una eina fonamental per a tots els barcelonistes perquè puguin organitzar en els seus desplaçaments, o fins i tot en viatges aliens al Barça”, expliquen des de la penya.

Els partits, sempre acompanyats de bons àpats

La meitat dels penyistes són sòcies i socis del Barça, així que assisteixen a pràcticament tots els partits al Camp Nou. Quan el primer equip juga fora de casa entre setmana, es reuneixen en algun restaurant i ho anomenen “Llotja de Champions” o “Llotja de Copa”, en funció de la competició. “Ho anomenem així perquè funcionem com la Llotja del FC Barcelona, però amb una pantalla gegant i en un restaurant. En canvi, quan juguem fora de casa el cap de setmana, organitzem una ‘Sortida a Comarca’ on aprofitem per conèixer culturalment el territori, mengem plegats productes de proximitat i cuina local, i veiem el partit junts”, comenta Gregori Salas.

Mirant més enllà, "el futur més immediat és cuidar-nos i vetllar per la salut de tothom, prescriure prevenció i servir d’ajuda a les persones que més ho necessitin. Volem seguir remant i construint il·lusions que facin feliços als nostres penyistes, treballant i esforçant-nos per la bona entesa i la felicitat conjunta”, conclou.