PB El Papiol: la perfecta conjunció entre localitat i globalitat

REPORTATGES 19 de jul. 2019 - Confederació Mundial de Penyes

Amb gairebé 150 socis i més de 35 anys de trajectòria, la penya blaugrana El Papiol segueix sent un símbol de cultura i barcelonisme

“Hem seguit el Barça en cotxe, en autocar, en tren i en avió”, afirma Antonio Lorenz, president de la Penya Blaugrana El Papiol, una agrupació penyística que acompanya l’equip dels seus somnis des de fa més de tres dècades, i que celebra la passió i l’esperit blaugrana des del bell mig del Baix Llobregat. “Ja fa més de 35 anys que fem barcelonisme arreu del món. Per a nosaltres, el denominador comú de l’afició blaugrana són les persones, els sentiments, l’afecte cap a uns colors i el fet de conèixer seguidors d’altres penyes que esdevenen amics per a tota la vida”, assegura Lorenz.

Aquesta penya, que avui ja suma 146 socis, es va fundar oficialment el novembre de 1983 per la voluntat d’un grup de culers que sempre seguia de prop el seu equip; ja fos al Camp Nou o al bar de la plaça del poble. “L’objectiu principal de constituir una penya era reunir més persones per gaudir junts dels partits i poder organitzar les sortides plegats”, afirma el president.

Avui, la penya ja està consolidada i es manté totalment activa. Encapçala tot tipus d’iniciatives que la mantenen vinculada a la seva localitat, com botifarrades populars, recollides d’aliments o trobades. A més a més, manté una gran amistat amb altres penyes de la zona com les del Berguedà o el Maresme i ha establert una icònica tradició: visitar el restaurant de l’Avi del Barça. Un cop l’any, la penya es reuneix amb Joan Casals, el veritable nom d’aquest personatge vital per a la història culer, per gaudir d’una diada que els permet compartir els sentiments que els agermanen. En la darrera ocasió, van pujar al mirador de Pedraforca abans de reunir-se al voltant de la taula.

Tradicions culers al Papiol

La Penya Blaugrana El Papiol sempre juga un rol protagonista en la vida social i cultural de la localitat, i per això, any rere any, participa de forma activa en la seva gran setmana. Com mana la tradició, els penyistes encapçalen una visita guiada pel castell; un escenari idoni per compartir cultura i esperit blaugrana. Després de la visita, organitzen un col·loqui en què cada any participa una personalitat o una associació benèfica diferent. En la darrera celebració, els aficionats culers van poder conèixer de ben a prop a Sor Lucía Caram, que els va parlar sobre la seva història de superació personal i els va apropar a la realitat de la pobresa infantil. Una activitat que ha quedat gravada en la memòria dels penyistes.