PB del Palau d’Anglesola: "Tots junts és possible"

REPORTATGES 20 de març 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya és un referent social a les terres lleidatanes i des del 2006 ha organitzat innumerables accions solidàries que han arribat a recollir 20.000 euros

La Penya Barcelonista del Palau d’Anglesola es va fundar el 2006, el mateix dia que el primer equip va guanyar un partit de Champions. Segons el president de la penya, Josep Maria Crespo, «això va ser un preludi: érem a les portes del millor Barça de la història». En un poble de poc més de 2.100 habitants, la penya aglutina més de 315 penyistes, tots ells amb devoció culer insaciable. Des dels seus inicis, els seus membres s’han pres molt seriosament la seva implicació social i ludicoesportiva, ja que «les persones que formen una penya barcelonista han de tenir uns sentiments profunds i responsables cap al nostre Club».

Així, tenien molt clar que volien ser una penya oficial. Després d’un parell de reunions entre una cinquantena de persones en què va sorgir la idea embrionària, a través del FC Barcelona es van posar en contacte amb el president de la seva zona, la Federació de Penyes Barcelonistes de Lleida Sud i La Franja. «Mai ens vam plantejar anar sols, volíem ser part d’aquest Club», explica Josep Maria.

La campanya «Tots junts és possible»

La temporada 18-19, la penya lleidatana va emprendre «un somni», un camí meravellós que vol seguir repetint: la campanya «Tots junts és possible». Durant tot l’any van dur a terme un munt d’accions socials, culturals, populars i esportives, totes elles amb una finalitat solidària: fer un donatiu perquè la construcció del nou Pediatric Cancer Center de l’Hospital Sant Joan de Déu sigui una realitat. Aquest centre d’oncologia infantil, que s’està construint gràcies a la col·laboració desinteressada de la ciutadania, podrà oferir els millors tractaments als infants amb càncer.

El repte dels penyistes era clar: aconseguir 12.000 euros. Per arribar-hi, van organitzar xocolatades i àpats solidaris, venda de butlletes i polseres, caminades, bicicletades, tornejos, actuacions musicals, xerrades, sortejos, etc. Fins i tot, els integrants més joves de la penya van crear un vídeo amb algunes personalitats que donaven suport a la iniciativa: Kilian Jornet, Víctor Valdés, Joan Capdevila, Bojan Krkic i molts més.

Conscients de la força col·lectiva de les penyes i convençuts de la bona resposta que tindrien per part de tot el municipi, la penya es va bolcar en aquest projecte en què van acabar deixant-s’hi la pell més de 50 voluntaris, i que va comptar també amb l’esforç de 60 empreses i entitats col·laboradores. La campanya va acabar amb una festa solidària de 12 hores ininterrompudes el passat 9 de juny, en què es van involucrar 700 persones i es va recaptar un total de 19.200 euros. «Això no era més que un somni i ara ja és una realitat que demostra que “tots junts és possible”. Sembla increïble, però ja estem treballant en la segona edició, en què esperem superar-nos a nosaltres mateixos», detalla emocionat el president de la penya i impulsor del projecte. De fet, ja es van començar a recaptar fons amb les representacions dels pastorets Borrego i Carquinyoli a les festes de Nadal.

Una penya solidària per excel·lència

Els penyistes són plenament conscients que la feina individual funciona, però que conjuntament es pot aconseguir un major impacte. Així, la penya és un referent social i solidari a la zona. En els darrers cinc anys han organitzat la recollida de roba i joguines «Una joguina, un somriure». Aquest any, per primer cop, hi han col·laborat també 10 poblacions properes, la majoria amb una penya local que s’hi ha bolcat de ple, i han aconseguit recaptar 1.200 quilos de roba i més de 1.000 joguines.

A més, des de fa 14 anys han potenciat, i fins i tot professionalitzat, el seu punt fort: ajudar els altres. Des d’activitats populars com calçotades, sopars a la fresca, xerrades o representacions teatrals, fins a activitats més lúdiques, com les Festes de Salsa, amb més de 500 persones, o la Festa Revival 80’s & 90’s, amb més de 1.000 persones. «Els anys passen, però els records d’aquestes festes són increïbles. Per a la penya, el lema Més que un Club no és només una dita, sinó que es un leitmotiv en què hem anat treballant des dels nostres orígens», conclou Josep Maria.