PB Budapest: un far blaugrana per a tots els hongaresos

PB Budapest

REPORTATGES 30 de set. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya destaca per la seva joventut, ja que una quarta part dels seus 900 membres és menor de 25 anys

Avui dia, ser culer i viure a Hongria són dos termes que condueixen de forma gairebé inevitable a la Penya Blaugrana de Budapest. Tot i comptar amb tan sols tres anys de recorregut, aquesta entitat nascuda a la capital hongaresa ja s’ha convertit en tota una referència per al moviment a l’Europa de l’Est, i també en un potent punt de trobada de barcelonistes d’arreu del seu país, i fins i tot de més enllà de les seves fronteres. Tant és així, que avui ja compta amb vora 900 penyistes, el doble dels que van fundar la penya; una xifra que la situa al podi de les penyes més poblades de la Federació Món.

“Les arrels de la PB Budapest es remunten a l’any 2003, quan vam crear una pàgina web per a informar sobre el Barça a tots els culés hongaresos. Amb els anys, ens vam anar consolidant, i també vam començar a celebrar reunions, veure partits junts i fins i tot vam crear un equip de futbol. De fet, ja ens comportàvem com una penya, però va ser l’any 2017 quan ens vam decidir a oficialitzar-la”, explica Ivan Zaborszky, president de la PB Budapest.

Penyistes arreu del país

Tot i que el gruix del seus membres són habitants de la pròpia ciutat de Budapest, el fet de ser la única penya hongaresa fa que la seva influència arribi molt més enllà. “Tenim penyistes que viuen a poblacions repartides per tot el territori, i fins i tot molts ciutadans hongaresos que viuen a altres països, com Alemanya, Àustria, Anglaterra o Noruega, segueixen sent membres de la nostra penya”, explica Zaborszky.

Aquest fet, sumat a la seva gran dimensió, fa que una de les principals labors de la PB Budapest sigui la integració de tots els seus membres. En aquest sentit, el president ho compara amb les penyes catalanes: “Imagino que allà tothom es coneix, ja que tots viuen més o menys a prop de la seu de la penya, però aquí s’ajunta molta gent vinguda de llocs diferents, per això aprofitem cada trobada o cada acció perquè tothom es vagi coneixent. Poc a poc, estem creant la nostra família culé”. Un clar exemple, doncs, de la capacitat integradora que té el moviment de penyes.

La joventut, al poder

A banda de ser una de les penyes més grans del continent europeu, la PB Budapest és també una autèntica pedrera de penyistes. No només és la que en té més de menors de 18 anys, sinó que la franja que arriba als 25 anys suposa una quarta part de tots els seus membres. “Alguns fins i tot ho són sense haver nascut”, apunta de forma anecdòtica el president. I no és cap forma de parlar: “Hi va haver un penyista que ens va enviar la documentació per a inscriure la seva filla, però la data de naixement era del futur. Quan ho vam consultar, ens va dir que la nena arribaria al cap d’uns mesos, però ja tenia clar que la volia fer penyista. I així va ser”.

Zaborzsky ho aprofita per a explicar la importància que els membres de la penya donen al fet que tota la família en formi part, per així compartir totes les seves activitats i, en un futur, anar junts als partits. Des de la penya també ho faciliten, ja que els més joves no paguen quota, i també ofereixen un “paquet familiar”. D’aquesta manera, la joventut té un pes molt important dins de la PB Budapest.

Una fita en forma de final de Champions League

Poques penyes van celebrar de forma més efusiva l’arribada del primer equip femení a la final de la Champions League 2018-19 que la PB Budapest, ja que la seu del partit va ser la capital hongaresa. El president ho recorda amb emoció: “El resultat no va acompanyar, però va ser un cap de setmana rodó per a nosaltres. Amb prou feines teníem un any com a penya oficial, però vam organitzar un sopar de recepció a la delegació del Club, una trobada d’aficionats culés i el repartiment de gairebé 200 entrades. Estem molt orgullosos de com va anar tot”.

Un altre esdeveniment especial per a la penya va ser l’homenatge a l’exjugador Sandor Kocsis que va tenir lloc el novembre de 2019, quan es van commemorar els 90 anys del seu naixement. Allí, un grup de 60 membres de la PB Budapest va acompanyar la delegació del Club. A banda, la penya destaca per la seva activitat futbolística, ja que sovint organitza partits entre els membres, contra altres penyes de la ciutat o equips no professionals, així com per les trobades en partits importants, que inclouen el visionat conjunt del partit i un quiz on reparteixen premis en clau blaugrana. També es fan visionats especials com el del documental “Take the Ball, Pass the Ball”, gràcies a la iniciativa de la penya de traduir els subtítols a l’hongarès. Una mostra més del seu compromís per a connectar Hongria amb l’univers barcelonista.