ON AIR: Els penyistes parlen del Barça

REPORTATGES 12 de febr. 2019 - CMP

Les penyes barcelonistes d’arreu del món produeixen el seu propi programa de ràdio per unir als culers del seu territori

Se sent l’himne del Barça només començar. La música et transporta al Camp Nou, a aquells clams unànimes a capella, als eterns Clàssics i a les remuntades històriques. Estiguis on estiguis, els colors blaugranes estan al vent perquè tenim un nom que el sap tothom. Una veu et dona la benvinguda al programa: ho fa en italià, castellà, anglès, francès o àrab, tant és. Perquè tant se val d’on venim. El Barça està al sud i al nord i en això estem tots d’acord.

Els penyistes blaugrana també ho tenen clar i és per això que volen parlar públicament d’aquest equip que els hi dona tot, pel que fan llargs desplaçaments i del qual són el seu major suport. Les penyes barcelonistes d’arreu del món produeixen i locuten els seus propis programes de ràdio per parlar de l’actualitat blaugrana, comentar els últims partits que ha disputat l’equip i estimular el moviment de penyes. Des d’Itàlia fins al Canadà, totes les penyes són diferents i comparteixen un element comú: la passió culer, que implícitament comporta les ganes de ser proactius amb el Barça i la de connectar amb la resta de blaugranes del món.

Els orígens radiofònics de les penyes

La Peña Barcelonista “Nicolau Casaus” d’Argentina va ser la pionera en produir un programa de ràdio sobre el FC Barcelona des de la perspectiva dels penyistes. El projecte va començar el 2004 perquè dos estudiants de periodisme volien parlar del Barça. I ara, precisament fa menys d’un mes, van emetre el seu programa número 500. El president de la penya i director del Barça Radio, Alberto Caloggero, explica que “el programa ha anat canviant i evolucionant amb el pas del temps, ja que les etapes no han sigut iguals i els seus integrants tampoc”. Caloggero remarca que en aquests 15 anys “han passat per aquest desafiament més de 40 persones” i que tot va començar amb una mica d’incertesa, sense saber com respondria l’audiència, però que ara els escolten a Argentina, però també a altres països d’Amèrica, sobretot del nord, i a Europa.

Barça Radio parteix del lema Més que un Club. “Jo sempre he estat en contra de donar tanta importància a la pilota i als partits: nosaltres parlem de tot allò de més que representa la figura del FC Barcelona. Creiem que el Barça necessita aquest espai perquè el món sàpiga el que és a través dels seus seguidors”, recalca el productor. “Aquest programa el fem a pulmó pel Barça, el fem tal com ho sentim i perquè volem fer això pel nostre Club”, destaca.

Per a l’Alberto Caloggero, el moment més emocionant de tots aquests anys que porta involucrat amb el món de la ràdio és quan va tenir l’oportunitat d’entrevistar a Leo Messi. La conversa, recorda, va ser el 2004, quan el capità era molt jove i encara jugava a cavall entre el Barça B i el juvenil B. “Com que viatjo amb assiduïtat a Barcelona, posteriorment he tingut la oportunitat d’entrevistar a altres jugadors i a directius del FC Barcelona, però aquella experiència va ser única”, recalca el president.

Ciao Barça: l’actualitat blaugrana en italià

Des de Roma i retransmetent per tota Itàlia, la Penya Blaugrana Roma produeix el programa Radio Barça Italia a la seva pròpia emissora radiofònica online, Radio Roma Futura, de la qual també és propietària l’Associació de Catalans a Roma. Amb l’estudi de ràdio ubicat a la mateixa seu de la penya, la idea va sorgir el 2014 perquè en aquest país tan futbolístic els penyistes volien parlar del Barça en italià. “Tenim molt d’èxit perquè és un programa d’aficionats que parla de la seva afició”, explica Massimiliano Morgante, president de la penya i conductor del programa.

“Aquest espai ha permès unificar les penyes de llengua italiana: abans totes estàvem apartades, no ens coneixíem unes a les altres, però la ràdio ha ajudat a que ens posem en contacte recíprocament i ha creat una unió exemplar. Per exemple, des del programa fem connexions en directe amb altres penyes i això ha establert i ha forjat una relació. Ara estem en contacte gairebé cada dia les unes amb les altres. I això és gràcies a Radio Barça Italia”, explica el president.

Tots els que intervenen a Radio Barça Italia, col·laboradors o invitats, són persones que entenen de futbol, però sobretot han de ser penyistes. “La nostra audiència majoritària són italians i també membres del moviment de penyes, però com que alguns periodistes de diversos països també intervenen en el programa, ens estem expandint per la resta d’Europa”, destaca el director. A més, un dels col·laboradors fixes és Stefano Rizzo, director de la revista esportiva Passione del Calcio, que fa un comentari setmanal anomenat “Els 5 minuts del director” en què comenta l’últim partit de l’equip.

Sens dubte, el moment que Massimiliano Morgante recorda amb especial il·lusió és la primera vegada que va poder entrevistar a l’exjugador Luisito Suárez, més conegut com "El Gallego" i actualment resident a Milà. “Va ser l’experiència més gran, tenir l’oportunitat de parlar amb un crack del futbol, amb una llegenda del Barça. A més, ell va estar encantat de participar amb el nostra programa i va estar molt agraït amb els penyistes italians blaugranes”, diu emocionat l’italià.

La veu culer al món

No només les penyes tenen el seu propi programa de ràdio, sinó que la Federació Món també en produeix un: el projecte de Barça World Penyes Radio que va començar al novembre del 2017. L’objectiu d’aquest programa mundial és “donar una veu més a les penyes”, que totes les penyes es puguin sentir identificades i que es converteixi en un mitjà de comunicació intern però també a l’abast de tothom. “Com que aglutinem les penyes de tot el món, la majoria dels nostres oients no escolten el programa en viu, sinó que ho fan en streaming a través del podcast que pugem al web a posteriori”, concreta Teresa Calveras, conductora del programa i responsable de comunicació de la Federació.

Aquest altaveu propi s’emet en castellà i anglès i es produeix des de diferents parts del món en un “estudi” parcialment virtual: cada interlocutor participa des del seu lloc de residència o allà on es trobi en aquell moment, a vegades, fins i tot dins del cotxe. L’equip tècnic està dirigit per en Massimiliano Morgante des de Radio Roma Futura a Itàlia on també estan els locutors Saona Dorado i Alberto Polinori; la Teresa Calveras condueix des de Munich; l’Antoni Freire, president de la Federació Món, intervé des de Bèlgica i la Dalia Shoeib, membre de la junta directiva de la penya Barcelona Cairo Fans, des d’El Cairo. Precisament, la Dalia Shoeib no parla castellà i quan li toca fer l’apartat de la seva col·laboració en aquest idioma, ha de preparar la intervenció a consciència amb la seva professora particular d’espanyol.

“Una penya és una associació i tothom hi ha de posar el seu granet de sorra. Ara ja tenim l’estructura muntada i amb el temps anem avançant”, comenta la directora. A part de parlar sobre l’agenda del FC Barcelona, també tracten notícies relacionades amb les penyes “perquè ja hi ha molts mitjans que parlen del Barça”. A més, gaudeixen de la secció “La penya invitada” en què el president d’alguna penya internacional explica la història d’aquesta, i acaben el programa amb “El Presi responde”. En aquesta secció se li plantegen preguntes interessants per al moviment de penyes al president de la Federació Món. “És una gran oportunitat perquè l’Antoni Freire és súper accessible i se li pot preguntar qualsevol cosa que sigui d’interès general”, comenta Calveras.

Les xarxes socials que permeten la difusió del podcast posteriorment i les noves tecnologies que permeten connexions en directe des de qualsevol part del món, han facilitat l’aparició d’aquests programes de ràdio. Així, a través de grups de missatgeria instantània, els penyistes que estan dispersos pel món poden aportar les seves opinions respecte el tema que sigui i els productors radiofònics incloure aquests comentaris en el programa. D’aquesta manera, l’opinió que s’acaba donant deixa de ser individual per passar a ser comuna i representativa del moviment de penyes.

L’única emissió blaugrana en francès

El programa més jove de tots és Le Blaugrana Podcast, produït des de Canadà pel president de la penya Club Blaugrana des Supporters de Montréal, Michael Miller, i el penyista Alek Avendano. Va néixer el maig de 2018 perquè es van adonar que no hi havia una emissió radiofònica setmanal en francès sobre el seu equip preferit. Els dos són culers “de tota la vida” i els encanta parlar sobre les notícies del món blaugrana, analitzar els partits, discutir sobre els nous fixatges i parlar d’aspectes tàctics del futbol.

A més a més, també retransmeten episodis especials en què expliquen la història del FC Barcelona. Tant és així, que el president assegura que un dels seus moments preferits en directe va ser poder explicar l’origen del “Total Football” quan van incidir en la cultura esportiva del Barça: des de Rinus Michels, passant per Johan Cruyff fins arribar a Pep Guardiola. “Aquest programa ens va permetre ensenyar aquesta tàctica a la nostra audiència i explicar perquè ens hem enamorat del FC Barcelona”, diu Michael Miller.

“Informem sobre el que ens apassiona per apassionar als altres”

La penya Gent Blaugrana d’Anfa, ubicada a la mítica ciutat marroquina Casablanca, produeix per a tot el país el programa Barça Café des de Radio Mars. Tot va començar perquè el tresorer de la penya, Omar Warid, va assistir com a invitat a un programa i tant li va agradar l’experiència que va proposar-li al productor de fer-ho més sovint. L’emissora, doncs, els hi va cedir un espai perquè els penyistes poguessin fer el seu propi programa.

Retransmès setmanalment en àrab i amb alguns apartats en francès, està destinat a tots aquells culers marroquins que es volen informar sobre l’actualitat del Barça. “Ho fem perquè entenem que és una manera més de comunicar-nos, de parlar sobre la nostra penya i de reunir tots els aficionats blaugranes. Així, unifiquem el moviment tant a la nostra població com a les rodalies. Bàsicament, informem sobre allò que ens apassiona per poder apassionar també als altres”, declara l’Omar Warid.

“El més important és que podem parlar lliurement sobre el que més ens agrada i que tenim un altaveu per poder-ho fer. No és un programa professional, nosaltres som penyistes i no periodistes, però el projecte neix de la nostra afició pel Barça. Hem descobert la necessitat de parlar de la nostra devoció, compartir-la i fer que els altres també s’enamorin del nostre equip”, explica.

Els colors del Barça al Carib

“Des de petits hem sigut culés, tot i que estiguem en una illa petita, els colors del Barça se senten al Carib”, relata Roy Chévere, tresorer de la Peña Blaugrana de Puerto Rico. I és que ja ho diu l’himne: Blaugrana al vent, un crit valent. En aquesta illa caribenya va néixer fa dos any el projecte 3 Culés y Birras que va començar, com bé indica el seu nom, amb una conversa qualsevol entre tres amics mentre prenien “birres”.

“Volíem expressar-nos i reunir a la resta de residents que senten aquesta mateixa emoció i passió pel nostre equip. Vam aprofitar els mitjans tecnològics i la vertiginosament creixent passió pel futbol al país per crear el nostre programa radiofònic del qual també gravem la imatge i la pengem al Youtube”, explica Chévere, que continua dient que “la nostra audiència, que bàsicament es compon per penyistes, aficionats blaugranes i simpatitzants de l’esport, embogeix només sentir el nom del Club”.

El programa, amb una essència blaugrana indiscutible, té un leitmotiv: “Tot ho fem amb l’orgull culer que tant caracteritza el Barça, un equip que se sacrifica, que té un cor enorme i que sempre surt al camp amb ganes i set de guanyar, però també de retransmetre valors i jugar en equip. Nosaltres sempre estarem disposats a fer aquest tipus d’iniciatives, perquè som Barça i fem Barça, que no ho dubti ningú”.