Les penyes barcelonistes de València: futbol, gastronomia i germanor

REPORTATGES 06 de gen. 2019 - CMP

El FC Barcelona es desplaçarà dijous a la ciutat pel partit de la Copa del Rei contra el Llevant UD

L’estadi Ciutat de València, situat al nord de la ciutat, serà el terreny de joc de la Copa del Rei aquest dijous 10 de gener quan el Llevant UD disputi contra el FC Barcelona els vuitens de final de la competició. L’última vegada que el conjunt blaugrana es va desplaçar fins a la capital valenciana, el passat 16 de desembre a la setzena jornada de la Lliga, va demostrar el seu lideratge amb una golejada de 0-5 en què l’imparable Messi va exhibir-se amb un hat-trick més, fet al qual ja ens té acostumats, i els altres dos gols van venir de la mà de Suárez i Piqué.

Les aficions de València

Hi ha una molt bona i estreta relació entre l’afició del Llevant i la barcelonista resident a les comarques valencianes. Així ho revela el vicepresident de la Confederació Mundial de Penyes i president de la Federació de Penyes Barcelonistes de València i Marina Alta, Salvador Torres, que destaca que entre els seguidors dels dos equips “hi ha molta amistat i les penyes promouen vàries activitats conjuntament”. “El Llevant UD és un equip que connecta molt bé amb el nostre estil, la seva manera de fer s’assembla a la dels culers i potencien el sentiment local i de barri”, explica.

Aquest sentiment es veu plenament reflectit amb el moviment penyístic blaugrana a les comarques de València i Maria Alta. La Federació agrupa 52 penyes i d’entre totes, dues d’elles tenen la seu a la pròpia ciutat del Túria: la Penya Barcelonista Cabanyal – Ciutat Jardí i la Peña Barcelonista “San Marcelino” que sumen 155 membres culers del total de 3.850 penyistes que hi ha a la província.

En concret, la més multitudinària de tota la Federació és la Penya Barcelonista Pedreguer que, situada a la província d’Alacant i amb 25 anys d’història, compta amb més de 300 penyistes; la segueixen la Penya Barcelonista “La Safor” de Gandia amb 220 membres i la Penya Barcelonista Xàbia amb més de 200.

La paella i la germanor, la unió dels penyistes valencians

Com a bons valencians, a aquests representants de l’univers penyístic se’ls sol reconèixer per les ja tradicionals paelles prèvies o post partit que, amb un elevat nombre de participació, organitzen les diferents penyes durant tot l’any. El president de la Federació de la zona, Salvador Torres, comenta que els menjars populars són un element essencial tant de celebració com d’agermanament i que “evidentment, la paella no pot faltar”.

D’altra banda, també són famoses les seves trobades de penyes, anomenades Aplecs, que mobilitzen tant a aficionats com a habitants de les comarques de València i Marina Alta. El primer Aplec es va celebrar el febrer de 2004 amb diversos actes que van compartir les ciutats de Dénia, Carlet, Cullera i Sueca. L’esdeveniment va anar creixent i agafant forma amb el pas dels anys i va ser precisament a finals del novembre passat quan es va celebrar el 13è Aplec a Gandia amb més de 200 penyistes i 40 penyes presents.

Segons el president de la Federació, aquest últim Aplec va ser “espectacular” per totes les activitats que es van dur a terme, com per exemple la conferència La nit on començà tot conduïda pel periodista Frederic Porta en què els exjugadors i membres de l’ABJ Carles Rexach, Juan Manuel Asensi, Rafael Zuviría i José Vicente Sánchez, conegut pel seu sobrenom “TenteSánchez, van rememorar els 40 anys del títol de la Recopa del 1979 amb la remuntada contra el RSC Anderlecht. “La cirereta del pastís” va ser la presentació oficial del descobriment del jugador més longeu de la història del Barça: el porter Joan Bautista Llopis de 102 anys i veí de Carcaixent.

Un mes abans de l’Aplec va tenir lloc la primera conferència Barça i Catalunya de la zona en què van assistir molts penyistes, habitants locals i representants polítics als quals “els hi va agradar molt la xerrada i van quedar molt parats pel seu contingut”, concreta.

Un fort compromís cultural

Els actius seguidors valencians del Club tenen una constant presència a tota mena d’activitats de l’entorn blaugrana, però també dins de l’esfera cultural del territori. Tal com afirma Salvador Torres, diversos intel·lectuals de la província han tingut una estreta relació amb el FC Barcelona en general i amb el món de les penyes en particular. En són un exemple l’escriptor Joan Fuster, que a més d’una llarga i valorada carrera com a assagista va ser un dels fundadors de la Penya Barcelonista de Sueca, ciutat on va néixer el 1922; i el també escriptor i periodista Ferran Torrent, promotor de la creació i l’oficialització de la Peña Barcelonista de València el 2003.