Josep Maria Barnils: “La Confederació ha estat clau per a la internacionalització del moviment de penyes”

ENTREVISTES 23 de set. 2019 - Confederació Mundial de Penyes

Entrevistem a Josep Maria Barnils, advocat i directiu responsable de la Comissió Social del FC Barcelona

Josep Maria Barnils és advocat de professió, però, per damunt de tot, culer de cor. En realitat, es podria dir que el FC Barcelona és part del seu ADN. Va néixer a Barcelona el 1964 i va créixer envoltat de la passió i dels valors blaugranes gràcies al seu pare, Carles Barnils, una figura puntera dins del club. Des de l’any 2010, Josep Maria Barnils ha inculcat tota aquesta herència als barcelonistes de tot el món i ho ha fet gràcies a les penyes, un moviment que s’ha encarregat de cuidar, millorar i internacionalitzar. Gràcies a ell, avui dia existeixen milers de culers arreu del planeta que senten el barcelonisme dins l’ànima, i està convençut que cada vegada seran més i millors.

Els antecedents blaugranes que té venen de lluny. Com ha viscut històricament el barcelonisme a casa?

Efectivament, he viscut el barcelonisme a casa des que vaig néixer. De fet, em van fer soci en néixer, cosa que significa que porto 55 anys sent-ho. Vaig començar anant regularment a l’Estadi per veure els partits quan tenia 7 anys i, així, fins ara. A més, el meu pare, Carles Barnils, va ser el director de la revista Barça, fundador de la Revista Barcelonista i patró de la Fundació, des que es va crear fins a la seva defunció l’any 2012.

Vostè va entrar a la directiva del Club l’any 2010 com a responsable de l’Àrea Internacional de Penyes i actualment és el directiu responsable de la Comissió Social. En què ha consistit la tasca que ha dut a terme des d’aleshores?

La meva tasca aquests nou anys ha estat principalment ser el responsable de les nostres penyes a l’estranger. Crec que la missió principal ha estat convèncer-les que, malgrat estar lluny de Barcelona, són una part important del Club. Potser ens separen molts quilòmetres, però els seus cors són a prop nostre. És vital que se sentin estimades i que siguin conscients de la importància que tenen, per això volem escoltar-les i cuidar-les. Un cop ho hem aconseguit, és més fàcil que aquestes penyes estiguin més involucrades i siguin millors ambaixadores del Club a cada territori.

Ha tingut l’oportunitat de visitar entitats penyístiques arreu del món. Quins trets diria que totes comparteixen, i quins altres diferencien les penyes d’aquí de les de la resta del món?

Evidentment, el que comparteixen totes és el barcelonisme, l’amor als nostres colors i la defensa dels nostres valors a cada territori. En canvi, jo diria que l’organització ha anat canviant. Les primeres penyes internacionals es van establir amb l’ajuda de catalans que havien arribat a aquests països per motius laborals o familiars. Avui dia, són persones del país les encarregades d’establir-les i de formar-les. Potser un altre element diferencial és que els penyistes estrangers acostumen a ser persones joves, cosa que significa que han crescut veient els triomfs del nostre Club d’aquestes darreres dècades. Són molt entusiastes, molt viatgers (ho notem a la Lliga de Campions) i molt optimistes; no pensen mai en trencar el carnet després d’una derrota, com hem fet de vegades els catalans.

Quin paper considera que està desenvolupant la Confederació Mundial de Penyes des de la creació?

Un molt important. Ha estat un pas decisiu i vital per a la millora del moviment de penyes. Si ens centrem en l'aspecte internacional, la Confederació ha estat clau en aquest desenvolupament tan gran que ha experimentat el moviment i que ja compta amb més de 130 penyes internacionals. També ha estat fonamental, perquè sempre ha fet costat a les iniciatives (esdeveniments, trobades de zona, etc.) que ha presentat la directiva de la Federació Món. També vull destacar el suport que sempre han brindat Jordi Cardoner i Pau Vilanova a aquest creixement internacional.

Quin pes creu que tenen les penyes en el suport als equips?

És bàsic. Quan l'equip juga fora de casa, ja sigui a la Lliga espanyola o a la Lliga de Campions, els penyistes sempre són allà amb el seu suport. Però el que jo destacaria per damunt de tot és que es bolquen amb qualsevol equip del FC Barcelona (ja sigui de futbol, de les seccions o de futbol base) que visita cada territori. Pel que fa a suport, els poso un 10 a les penyes.

Com creu que serà el moviment de penyes d'aquí a deu anys? Haurà crescut?

El veig com un moviment cada vegada més organitzat, que haurà crescut tant en quantitat com en qualitat. Segurament també s’haurà rejovenit, serà molt actiu en qüestions socials i tindrà una gran importància social en cada territori.