GPB Águilas: Esperit pioner en terres murcianes

REPORTATGES 19 de febr. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La penya barcelonista degana de la regió de Múrcia també va ser la primera que va organitzar una Trobada de Penyes fora de Catalunya

Durant l’estiu de 1971, una cinquantena de culers residents a la localitat costanera d’Águilas va decidir posar fil a l’agulla a una idea que fins llavors els havia ballat pel cap: crear la primera penya barcelonista de la ciutat, que a la vegada seria la primera de tota la comunitat de Múrcia. D’aquesta manera, l’any següent es va oficialitzar la Gran Peña Barcelonista de Águilas amb la visita institucional de l’aleshores president del FC Barcelona, Agustí Montal.

El principal impulsor de la penya va ser José María López Casado, que la va presidir durant 40 anys: «Vaig néixer a Águilas, però de seguida la meva família es va traslladar a Barcelona. Quan vaig tornar, 29 anys després, ja m’havia fet soci del Barça i la passió barcelonista formava part de la meva vida, així que vaig tenir molt clar que volia crear aquesta penya juntament amb la resta de culers de la ciutat». Actualment és el president honorífic.

Un cop activa, la penya es va posar a funcionar a tot ritme, fins al punt que, al cap d’un any, ja comptava amb més de 850 socis. Durant els seus primers anys, la penya va ser un actor clau per al foment de l’esport a la ciutat. «Gràcies a nosaltres, la ciutat d’Águilas va poder comptar amb els seus primers equips femenins de bàsquet i handbol, i també vam col•laborar com a patrocinadors d’altres equips locals», recorda López Casado. Tot això anava acompanyat d’iniciatives lúdiques i culturals per al benefici de tota la ciutat, com per exemple l’impuls d’una cavalcada de Reis pels carrers de la població.

Nous camins per a la Trobada de Penyes

La GPB Águilas ostenta un honor molt especial dins del moviment: va ser la penya organitzadora de la primera Trobada de Penyes que es va celebrar fora de Catalunya. Va ser l’any 1991, coincidint amb el 20è aniversari de la penya, i el camí per assolir-ho no va ser gens fàcil. «Traslladar l’esdeveniment a una localitat no catalana suposava trencar una tradició molt arrelada, però gràcies a la nostra insistència la comunitat penyista va acceptar la proposta i la XV Trobada de Penyes a Águilas va poder ser una realitat», explica el president honorífic.

L’esdeveniment va celebrar-se a finals de setembre i va comptar amb la presència de tota la Junta Directiva del FC Barcelona, encapçalada pel president Josep Lluís Núñez. Van ser dos dies carregats d’activitats esportives, lúdiques i també culturals, sempre amb els colors blaugrana com a element comú, i tothom va quedar meravellat de la passió amb què es vivia el barcelonisme en terres murcianes. D’aquesta manera, tant la Gran Peña Barcelonista de Águilas com la localitat murciana es van convertir en pioneres dins del moviment, i també en un referent per a totes les penyes barcelonistes de fora de Catalunya que aspiraven a organitzar una Trobada.

Fent costat a tots els equips i les seccions

Cada temporada, la GPB Águilas organitza un parell de sortides a Barcelona amb motiu d’un partit del primer equip, però les seves visites no es limiten només a això. «Cada vegada que anem a Barcelona aprofitem el cap de setmana sencer; revisem tots els equips i les seccions que tenen partit a casa i assistim a tots els que podem. Ens encanta animar en directe el Barça B o el primer equip femení, però tampoc ens perdem l’handbol, l’hoquei o el futbol sala», comenta Miguel Ángel Soler, actual president de la penya.

Històricament, la GPB Águilas també ha estat present a totes les grans ocasions que han marcat la història del Club a Europa: la Recopa de Basilea el 1979, la de Berna el 1989, la primera Copa d’Europa a Wembley el 1992, etc. En totes hi havia membres de la penya a la grada. I, més recentment, més d’una vintena dels seus membres han assistit a les dues últimes finals de Copa del Rei disputades a Madrid i a Sevilla, respectivament. Aquest any, esperen repetir i poder celebrar un nou títol blaugrana.