Fent camí plegades

Foto: Germán Parga

REPORTATGES 05 de març 2020 - Confederació Mundial de Penyes

Les penyes barcelonistes fomenten la igualtat amb els seus equips femenins i ensenyen que en l’esport no importa el gènere

Amb el temps, l’esport femení ha passat a omplir graderies i portades arreu. Cada vegada més, amb la professionalització del sector, es desperta l’interès i la passió del públic. En són un clar exemple les masses que mou el primer equip femení del FC Barcelona, que, setmana rere setmana, omple l’Estadi Johan Cruyff –recentment inaugurat– i acumula victòries en totes les competicions. I quan es parla de suport, les penyes sempre són les primeres d’estar al costat de les nostres esportistes.

En les últimes dècades s’ha treballat molt i s’han fet molts esforços per aconseguir que les dones alcin la seva veu i exerceixin públicament el seu paper en la societat i en el món de. Les penyes hi han tingut un protagonisme essencial, ja que han anat incorporant cada vegada més dones a les seves files; dones que han agafat rellevància a les juntes directives, tant de les penyes com de les federacions. Però, a més, tenint en compte la relació tan especial que té el moviment amb el seu entorn social més immediat, cada vegada hi ha més penyes que promouen l’esport femení en les seves activitats com a reflex d’una societat en procés de canvi.

En aquest sentit, la Gran Penya Barcelonista de Águilas va ser pionera en la creació de l’equip femení de la localitat murciana, tant d’handbol com de bàsquet, als anys 80. L’impuls dels dos equips va ser promogut completament per la penya, que els va mantenir en competició durant molts anys encara que ara ja no es troben a les seves mans.

L’Agrupació i el futbol femení de base

És molt important normalitzar des de ben petits que l’esport no entén de gèneres ni de cap mena de limitació. Que el futbol és per a totes les persones i totes s’hi poden sentir representades. L’Agrupació de Futbol de Clubs i Penyes del FC Barcelona, amb més de 60 anys d’història, exerceix un paper fonamental en aquest sentit. Les 16 penyes barcelonistes que agrupa l’entitat reuneixen 27 equips mixtos i femenins, amb un total de 115 jugadores. L’Agrupació transmet a les nenes valors educatius, socials i personals com ara el treball en equip, el fair play, el respecte, la companyonia, la humilitat o la conscienciació respecte dels problemes socials actuals.

Equips amb molta força

Amb una enorme càrrega social, moltes penyes exerceixen el seu valor en l’equació de la igualtat gestionant els seus propis equips femenins de formació base. N’és un exemple clar la PB Montmeló, vicepresidida per Antoni Guil, president de la Confederació Mundial de Penyes, que té quatre equips femenins de futbol sala i un equip cadet femení d’handbol, així com dos equips mixtos. Precisament, a les edats més primerenques molts equips són mixtos, com en el cas de la PB Sant Vicenç de les Horts, que té una escola de futbol amb participació femenina. Així mateix, les penyes també són representants de la diversitat esportiva, ja que, tot i la predominança genèrica del futbol, fomenten el joc i practiquen esports com ara el bàsquet o l’hoquei.

De la mateixa manera que no hi ha limitacions pel que fa al gènere i a la varietat esportiva, tampoc n’hi ha pel que fa a l’edat. I és que, per exemple, la PB Barberà del Vallès gestiona un equip de futbol sala femení amb deu jugadores de la categoria Sènior que està inscrit a la segona divisió catalana de futbol sala. Evidentment, aquesta voluntat equitativa és comuna a totes les penyes (també les d’àmbit internacional), ja que, per exemple, la PB de Guatemala té un equip de futbol femení.

Col·laboracions essencials

En general, les penyes gestionen, coorganitzen i emprenen molts projectes socials, culturals i ludicoesportius a la seva zona. N’és un exemple la PB La Granada que col·labora econòmicament i amb l’aportació de recursos humans i materials amb el Club de Futbol La Granada durant tot l’any. Aquest club té un primer equip femení que disputa la segona divisió. La relació és tan estreta que la penya està present davant de l’afició el dia de la presentació de l’equip a l’inici de la temporada. D’altra banda, per la festa major del municipi, la PB Sant Cugat Sesgarrigues organitza amb l’equip local el partit de futbol base femení de cada any. Però la participació no acaba aquí: normalment algunes penyistes també disputen la competició de forma voluntària.

El futur de les penyes és femení

Moltes altres penyes barcelonistes se sumen a les seves companyes i volen apostar per l’esport femení fent visible el seu suport en aquesta revolució social i esportiva. A tall de mostra, la PB Cervelló vol incloure un equip femení en la seva escola de futbol formatiu, que ja cobreix totes les categories de futbol masculí. La penya va dur a terme una campanya de captació de jugadores, les quals ja entrenen des de la tardor passada amb la idea que, a partir de la temporada vinent, l’equip es pugui federar i comenci a competir. De moment, és encara un projecte en fase inicial que ha d’acabar d’agafar forma, però amb la implicació de tothom podem fer que els petits projectes deixin de ser pioners per acabar convertint-se en la norma.