L'esport com a eina d'integració a Palestina

Entrenaments organitzats per l'ONG Youth Wake-Up! a Palestina

REPORTATGES 09 de nov. 2020 - Confederació Mundial de Penyes

La Confederació promou la creació del primer equip de futbol de persones amb diversitat funcional a Betlem

El primer equip de futbol de persones amb necessitats especials residents a cases d’acollida a Betlem (Cisjordània, Palestina) ja és una realitat. Una realitat que ha promogut i finançat el Consell de Solidaritat de la Confederació Mundial de Penyes a través de la Federació de Canàries, al costat de l’ONG espanyola Youth Wake-Up! (YWUP). Aquesta organització treballa en la transformació social de col·lectius desfavorits i molt vulnerables en zones de conflicte, a través de la involucració dels joves locals en projectes de cooperació i acció social.

YWUP va tenir la idea de crear l'equip de futbol per a millorar el desenvolupament cognitiu dels nens amb diversitat funcional a Palestina i buscaven el finançament d'algun club esportiu o entitat relacionada amb el futbol. La idea de proposar a la Confederació va ser promoguda per José Yamal Hawach, president de la Peña Barcelonista Nicolau Causau de Las Palmas i de la Federació de Penyes Barcelonistes de Canàries, que va conèixer el projecte a través d'una familiar seva voluntària en aquesta ONG. Hawach no va dubtar ni un segon a impulsar la subvenció i presentar-la entre les opcions de cooperació internacional del Consell de Solidaritat. Va ser així com es va aprovar unànimement i, a més, es va decidir complementar l'ajuda amb enviaments de material per a poder realitzar els entrenaments. De la mateixa manera i per seguir teixint llaços al territori entre les dues entitats, representants de l'ONG van assistir a la inauguració de la PB Natzaret el 2019.

Els primers passos

El projecte va començar al gener amb la selecció dels entrenadors, tutors i jugadors integrants de l'equip i al febrer es van realitzar els primers entrenaments. L'aparició de la pandèmia mundial per la Covid al març va afectar també aquesta iniciativa, que per ara està paralitzada amb la intenció de reprendre-la durant el primer trimestre del 2021 quan les condicions d'execució siguin segures.

En concret, l'equip està format per 10 nens amb diversitat funcional procedents de dues cases d'acollida locals, la Hogar Niño Dios (gestionat i dirigit per l’Instituto del Verbo Encarnado) i  House of Hope, que van ser triats pels responsables dels dos centres educatius depenent de la capacitat cognitiva i la major mobilitat física que presentaven.

Els tres primers i únics entrenaments van constar d'uns escalfaments previs, exercicis de psicomotricitat en circuit i xuts a porta. A més, a la primera sessió els entrenadors van estar a càrrec de la distribució de l’equipament i els materials esportius donats per la Confederació. “A part d'un parell de nens que són del Reial Madrid, els altres no podien estar més contents que l'escut del Barça estigués a les seves samarretes”, comenta agraïda Marta, voluntària de YWUP.

El futbol com a formació i integració social

Actualment, la discapacitat a Palestina és encara un estigma, que en molts casos tendeix a ocultar-se. Això deriva en greus problemes per a tots els nens i adolescents amb discapacitat o amb necessitats especials, que tenen encara més complicat del normal poder ser estimulats i educats en un entorn favorable. Casos que deriven en un desenvolupament escàs i en l'abandó o l'exclusió social absoluta de la societat. De fet, molts dels nens que presenten aquestes condicions pràcticament no surten de les seves cases.

En el cas de l’equip, a aquestes condicions se li afegeix el fet de residir en cases d’acollida. És per això que necessiten sortir del seu entorn habitual, i a mesura que van creixent precisen fer exercici, tant per a millorar la seva salut com per a desenvolupar o potenciar els seus propis cossos tot el que sigui possible. L'esport els dóna l'oportunitat de millorar el seu estat físic, d'entendre el concepte d’equip, d'intentar establir una rutina o una constància amb exercicis que es repeteixen cada divendres i de gaudir d'una formació en un entorn diferent i segur, d'una forma sana.

Els entrenadors: un altre projecte solidari local

Els 20 joves que organitzen els entrenaments i actuen com a entrenadors per a formar a l'equip estan alhora acollits al programa de joves de SOS Children Village Palestine (seu d’Aldeas Infantiles a Betlem). Són adolescents entre 14 i 22 anys que manquen d’un suport familiar i és per això que l'entitat va decidir teixir una xarxa d'ajuda que impliqués a les comunitats buscant canvis positius i d'ajuda social, especialment a través del programa “How to understand and act in 9 months?”.

L'objectiu és dotar-los d'habilitats perquè siguin líders del canvi social, que siguin capaços de parlar sobre ells mateixos i els seus projectes, que tinguin passió cap al canvi en les seves comunitats i puguin fer plans i convertir-los en realitat prenent la iniciativa. Per a això, se’ls ha format en àmbits laborals. En aquest cas en concret, també van aprendre aspectes esportius i de futbol, de lideratge d'equips, van haver de passar una entrevista amb la mare superiora i el director de les cases d'acollida dels nens amb discapacitat per a veure si eren aptes per a la “feina” i van plantejar l'organització de les sessions tècniques, entre altres tasques. D'aquesta manera, ajuden als adolescents a la integració laboral implicant-los en una situació real amb projectes a llarg termini, que els ajudi a establir criteris en la presa de decisions. “Aquesta labor em permet canviar moltes coses i donar-li als nens amor i esperança”, concreta Gana, una de les joves que forma part del programa.