Celebrem el Centenari de les Penyes del Barça

NOTÍCIES 24 de jul. 2019 - Confederació Mundial de Penyes

Els seguidors blaugranes d’arreu del món commemoren una fita històrica que coincideix amb la 40a edició del Congrés Mundial de Penyes

El moviment de penyes del Barça celebra avui el seu centenari. La primera menció d’una Penya Barcelonista en un document oficial del FC Barcelona va ser el 1919, i des d’aleshores, el moviment ha acompanyat el FC Barcelona de manera incondicional i incansable. A partir del 2 d’agost, més d’un miler de seguidors blaugranes d’arreu del món es donaran cita a les immediacions del Camp Nou per commemorar aquesta fita històrica, coincidint amb la celebració de la 40a edició del Congrés Mundial de Penyes.

Una història centenària

L’any 1919 és, precisament, el primer moment en què el Club reconeix de forma oficial una penya. Concretament, apareix el 21 de juliol en una acta de reunió de la Junta Directiva del FC Barcelona, on es cedeix a la “Penya Barcelonista” el camp del carrer Indústria per a organitzar un ball per a socis i jugadors blaugranes la nit del 24 de juliol, efemèride que avui fa exactament 100 anys. Lustres més tard, el 1944, va tenir lloc l’oficialització de la primera penya blaugrana tal com les coneixem actualment: la Peña Solera. A partir d’aleshores, se’n van anar creant de noves fins que el 1972 es va organitzar la I Trobada de Penyes a Montserrat, un esdeveniment cabdal que va demostrar per primera ocasió la capacitat de convocatòria del moment penyístic.

Després de viure una etapa de creixement durant els anys 80, amb un repunt rellevant amb motiu de la Recopa a Basilea el 1979, el moviment va experimentar la seva expansió més significativa arran el desplaçament massiu i sense precedents de penyes i penyistes que es va produir el 1992 amb motiu de la final de la Copa d’Europa a Wembley. Abans de la consecució del trofeu, el col·lectiu estava conformat per 590 penyes; quatre anys després, la xifra ja superava el miler d’entitats.

Professionalització i globalització del moviment

Des de llavors, les penyes del Barça han experimentat un creixement quantitatiu, però també qualitatiu. La feina realitzada des del 2010 s’ha traduït en una important professionalització d’aquest col·lectiu. L’expansió ha estat protagonitzada per fites pioneres quant al servei als penyistes i també a nivell organitzatiu, com van ser la inauguració de l’Oficina d’Atenció de Penyes, el mateix 2010, o la posterior creació del Cens de Penyistes el 2012.

L’evolució del moviment de penyes ha continuat desenvolupant-se amb dues accions destacades en l’àmbit associatiu: la creació del Carnet del Penyista el 2014, que permet als membres del col·lectiu acreditar-se com a tals i estar vinculats al Club; i la creació de la Confederació Mundial de Penyes el 2015, com a ens organitzatiu per a donar impuls a les principals activitats i accions del moviment.

Les penyes del Barça hem fet i seguirem fent història, i la celebració del nostre Centenari així ho acredita. En un moment tan assenyalat, volem agrair el paper destacat que el FC Barcelona ha tingut en el procés de professionalització i expansió que hem viscut al llarg de les darreres dècades, ja que sense la seva confiança i suport no hagués estat possible”, ha volgut destacar Antoni Guil, president de la Confederació Mundial de Penyes.

De Barcelona al món

Actualment el col·lectiu penyístic està conformat per prop de 1.250 entitats que sumen més de 164.000 penyistes arreu del món, i que s’organitzen a través de 30 Federacions Territorials que coordinen i presten serveis personalitzats a les organitzacions locals. Juntes, les penyes estableixen un col·lectiu amb un important pes comunitari, que anualment organitza més de 2.000 accions de caràcter social, cívic i esportiu en localitats situades als cinc continents.

Al llarg de la seva història, les penyes del Barça s’han posicionat com la casa i les arrels del Club al territori, així com el múscul de l’animació dels equips i la seva veu dins i fora de casa: “Avui, amb tota l’experiència i la motivació que ens aporta aquest segle d’història, des de la Confederació tenim el repte i l’oportunitat de continuar aquest camí fent créixer dia a dia una organització que fa que el Barça sigui més gran i millor. Per aconseguir-ho, treballarem des de la il·lusió, la professionalització, el compromís i l’estima, ja que, per sobre de tot, volem demostrar la nostra passió pel Club blaugrana”, ha assegurat Antoni Guil.

El Centenari al Congrés Mundial de Penyes

La celebració del 40è Congrés Mundial de Penyes, que engegarà les seves activitats el proper divendres 2 d’agost i clourà el diumenge dia 4 coincidint amb la celebració del Torneu Joan Gamper al Camp Nou, servirà com a teló de fons per a la celebració de l’efemèride. Així mateix, al llarg de la temporada s’aniran succeint altres accions rellevants amb motiu de la celebració.