102 anys de penyes barcelonistes: un moviment cada cop més global

NOTÍCIES 21 de jul. 2021 - Confederació Mundial de Penyes

Des del 1919, el col·lectiu culer assegura el suport a tots els equips blaugrana en tot el món. La Confederació Mundial i les Federacions territorials han sigut elements claus per a la seva expansió

Amb gairebé 1.260 entitats i més de 163.000 culers a tot el món, el moviment de penyes barcelonistes està més viu que mai i no deixa d’expandir-se pels cinc continents. Fet que no pot dir qualsevol col·lectiu que hagi complert 102 anys d’història: un aniversari que es commemora avui, 21 de juliol, i que subratlla el llaç tan fort que uneix a les penyes amb la història del FC Barcelona.

Són 102 anys que van començar amb una trobada d’aficionats barcelonistes al camp del carrer Indústria l’any 1919, i que el Club va registrar en una acta oficial com el primer esdeveniment d’una penya. Des de llavors, el moviment no ha deixat de créixer i ha anat ampliant i intensificant la seva acció a nivell esportiu, social i solidari allà a on ha estat present. Tot això, sota un clar denominador comú: la passió pels colors blaugrana i l’adopció i difusió dels valors que representa el barcelonisme.

Resilients i globals

Aquests valors han quedat especialment reflectits durant els últims mesos, així com la capacitat de les penyes d’adaptar-se a qualsevol situació i sortir airoses de les adversitats. La pandèmia de la Covid-19 les ha allunyat provisionalment de les grades i els pavellons sense poder animar en directe, però s’han focalitzat en l’ajuda als més necessitats i al benestar de tots en la mesura que han pogut. Una acció en la qual les penyes, la Confederació Mundial de Penyes i les seves respectives Federacions territorials també han adquirit un rol important.

Però ni la pandèmia ha pogut frenar l’expansió internacional, que graciés a l’acció combinada de la Federació Món i la mateixa Confederació, demostra la capacitat d’implementació del model de penya a tot el món. Continents com Àsia o Àfrica han vist créixer especialment el seu número de penyes oficials, però també Europa està cada cop més nodrida d’elles, així com el continent americà. En els últims anys, el moviment de penyes també s’ha enfortit en el territori català i a la resta de l’Estat.

Aquest fet no només demostra com la passió pel Barça i els valors que representa traspassen fronteres i cultures, sinó que assegura el suport a qualsevol equip del Club a qualsevol lloc del món. Un paper que les penyes porten a la pràctica de forma entusiasta i incondicional: allà on competeixi una camiseta blaugrana, hi haurà un penyista animant des de la grada.

Digitalització: Enfonc als eSports

Des de la seva creació, l’aposta per la modernització i la digitalització del moviment de penyes barcelonistes ha sigut un dels objectius claus de la Confederació. La consolidació dels eSports entre els penyistes més joves és un clar exemple d’això, primer amb els tornejos de Penyes Futbol Games per tot el territori català i, des de l’arribada de la pandèmia, amb l’app eSports Penyes a tot el món.